Skien videregående skole

Skien videregående skole

Postadresse: Postboks 2844, 3702 Skien

Besøksadresse: Hollenderigata 5, 3732 Skien

Telefon: 35 91 80 00

E-post:skien.vgs@t-fk.no

Kontaktperson: Anne Herlofsen, 913 27 028, 35 91 80 25, anne.herlofsen@vtfk.no (Kulturkontakt)

Antall produksjoner: 10

  • Alle
  • Grunnskole

Appelsinia UNG H19

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Velkommen til Appelsinia UNG!Torsdag 12.september arrangeres Appelsinia UNG en "festival i festivalen",. Den er for 9.trinn og ca. 200 elever fra videregående skole. For VGS starter Appelsinia UNG kl.14 og varer til kl.18.Fra kl. 14-15 serverer kokkelærlingene gratis mat til festivalungdommen. Klassene får tildelt matbonger.Kl.15: Annette Munch: Drop out (Dovregubbens hall)Kl.16 opptrer lokale artister på utescenen i parken og kl.17 avsluttes det hele med en konsert med H'keem!!I Skien har vi en litterær arv å ivareta, arven etter Henrik Ibsen. En god måte å gjøre det på er å formidle ny norsk litteratur og holde den levende gjennom inspirerende møter mellom leser og forfatter. På Appelsinia litteraturfestival får barn og unge oppleve de gode historiene; de som beveger, de som smeller, de som velter og de som bare er, og de som varer lenge.Les om Appelsinia på Skien kommune sine sider: www.skien.kommune.no/appelsiniaNavnet Appelsinia har forresten sitt opphav i Ibsens stykke "Bygmester Solness", hvor byggmesteren lover å skape et kongerike til den unge jenta Hilde Wangel - hun skulle få bli prinsesse i Appelsinia.

Boxism (Tid for DANS) H19

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
En eksplosiv, sjangeroverskridende forestilling om å bryte ned menneskeskapte grenser.Hvorfor forholder vi oss så ofte til hverandre på bakgrunn av merkelapper, grupperinger og båser? I Boxism forenes noen av Norges fremste dansere innen hip hop, samtidsdans, jazzdans og breaking. Hvilken sjanger eller «boks» kan denne forestillingen da plasseres i?Boxism tar for seg temaet utvisking av menneskeskapte grenselinjer og båser. Tittelen er basert på det engelske uttrykket "to be put in a box", eller på norsk, "å bli satt i bås", og henviser til at det å sette hverandre i bås er et samfunnsfenomen på lik linje med andre -ismer; racism, feminism, nationalism, sexism osv.Boxism er full av energi og eksplosivitet. Seks dansere med bakgrunn i ulike dansesjangre møtes. Handlingen drives frem av en tekstformidler. Målet er utforsking av grenselandet og krysningspunktene mellom de ulike stiluttrykkene. Gjennom samarbeid og fordypning i felles problemstillinger får forskjellige uttrykksformer fungere i samspill. Visjonen er en forestilling som bryter med gitte konvensjoner om form og innhold i en danseforestilling; en forestilling som ikke kan plasseres i noen spesifikk sjanger (”boks”).Begreper som fordommer og stigmatisering blir problematisert og satt på dagsorden. – Hva er det i oss som gjør det så lett å møte annerledeshet med skepsis? – Is it time to break the box?

Charlie Chaplin & det 20.århundret H19/V20

Film, Trinn: VG1-VG3
Charlie Chaplin er en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene, og flere av filmene hans er gjengangere når filmhistoriens beste filmer kåres.Men Chaplin var så mye mer enn en mann som fikk våre beste- og oldeforeldre til å le seg skvett i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å tale svake gruppers sak, til å kommentere samfunnsutviklingen, til å advare mot farlige strømninger han så rundt seg og til å forfekte verdier som solidaritet og nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet, verdier som alle stod under press i Chaplins levetid.I den 60 minutter lange forestillingen drar manusforfatter Nick Hegreberg publikum gjennom høydepunktene i Chaplins liv, i spedd klipp fra en rekke av hans viktigste filmer. Hegreberg formidler sine tanker om hva som var så unikt med Chaplin som historieforteller og filmskaper, hvordan Chaplins filmer ble så populære i alle lag av befolkingen i alle verdens land, og hvorfor Chaplin fortsatt er relevant for oss i dag.

Danseworkshop med Absence crew V20

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Danseworkshop med Ole Petter Knarvik, Daniel Grindeland, Hans Kristian Fjeld Andersen og Christopher Bottolfsen fra Absence crew.«Vi har spilt Askeladden for over 350 000 barn og unge og vi ser så utrolig mye danseglede alle steder vi drar. Absence ønsker nå å kunne reise rundt og holde workshops for å gi alle danseglade barn og ungdom en sjanse til å lære seg dette. Vi jobber for at hver og en skal få en opplevelse av mestring og utvikling, og vi skal fremme glede, spenning og utfordring.Vårt fokus er at alle elevene, store og små, de tøffe og sjenerte skal føle at de er i samme båt og gjennom dans vil vi gi de en følelse av samarbeid og tilhørighet. Gjennom timen må elevene motivere og hjelpe hverandre for å skape et sterkere fellesskap. Vi tar rett og slett elevene med på en spennende, aktiv og lærerik dansetime spekket full av glede og samhold».

Det Andre Teateret kommer! V20

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
- Drømmer du om å se en action-film som handler om deg og bikkja di?
- Drømmer du om en romantisk komedie der folk får kreft og dør, men elsker hverandre gjennom tid og rom?
- Eller vil du se et Ibsen-stykke basert på matteboka di?
- Eller en musikal om hvorfor du ikke liker gym?
Check-check-check og check. I «Det Andre Teatret kommer!» lager skuespillerne teater ut i fra dine forslag og ønsker. Alt kan bli teater!

Det Andre Teatret holder til daglig til i Oslo der de spiller improteater 5 dager i uka. Nå har de kommet for å gjøre om hverdagen din til teater – og du kan få bestemme hva vi skal gjøre.

Dette livet eller det neste V20

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Hva er det som gjør at en ung mann fra Østfold radikaliseres og reiser for å delta i den syriske borgerkrigen? I Dette livet eller det neste møter vi «Tariq» (Ishaq Ahmed), som forteller om sin oppvekst og om savnet etter å finne sin plass i verden. 
Det er en historie om søken etter identitet og fellesskap, gjennom en kontrastfylt oppvekst som norskpakistaner, doplanger, radikalisert syriafarer og fengselsinnsatt. 
Romanen er avsluttet, kildepersonen er avradikalisert og klar til å møte verden. Et besøk av Ishaq Ahmed og forfatteren Demian Vitanza sammen åpner for sterke samtaler og møter på flere plan.
Ishaq og Demian møttes da Demian holdt skrivekurs i fengselet, og romanen Dette livet eller det neste kom ut i 2017 som et resultat av over hundre timers samtaler mellom de to.  
Marco Demian Vitanza (f. 1983) debuterte høsten 2011 med romanen Urak, hans nyeste utgivelse kom høsten 2018, scenediktet Tyngde. I 2018 vant han Ungdommens kritikerpris med Dette livet eller det neste.
Om dette er den hele og fulle sannhet, kan vi ikke vite (…) Men fortellingen lever, ja, mer enn som så, den syder og koker hele veien. Med Vitanza som medium forteller Tariq historien om sine barne- og ungdomsår som norskpakistaner, og det gjør han med et muntlig, billedrikt språk, som inneholder mye humor og varme midt i alle tragediene. Utdrag av bokanmeldelse skrevet av Knut Hoem på nrk.no 27/1 2017.

Salte kyss V20

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Møte med billedkunstner
I sitt kunstnerskap tar Shwan Dler Qaradaki utgangspunkt i eget erfaringsmateriale, og har i løpet av kort tid rukket å etablere seg som kunstner med en særegen signatur.I filmtriologien Salte kyss byr kunstneren på en sterk og personlig reise fra barndom i Kurdistan, livet på flukt og til et voksenliv i Norge. I denne digitale billedfortellingen anvender Qaradaki både tegninger, akvareller, fortografier, film og en tydelig fortellerstemme.Elevene vil i dette kunstnermøtet få se den siste delen av hans filmtriologi. I møtet med elevene vil han snakke om både innholdet i Salte kyss 3 og hvordan han har laget den digitale billedfortellingen.

SLØTFACE H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.Selv fortalte Sløtface følgende om albumet:
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

The Urban Legend H19

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Malcolm T. Madiba er en 29 år gammel lærer ved en videregående skole i den oppdiktede byen «Capital City» (også kjent som Guds by). Byen er nær konkurs, korrupsjon og kriminalitet rår i en by med nedslitt moral og et dertil hørende politikorps. Etter at en nær venn blir ranet og Malcolms fetter blir myrdet, sverger Malcolm på at alle kriminelle skal få som fortjent. Malcolm starter sin modige kamp mot onde krefter i byen og andre steder verden over hvor hans rettferdighetssans tar ham. Utkledt som «Urban Legend», i et gult og svart kostyme, benytter Malcolm seg av ferdigheter innen kampsport. Elevene møter skaperen av The Urban Legend, Josef Yohannes, om hans oppvekst på Lindeberg i Oslo, bakgrunnen hans og ideen bak superhelten.

Yohannes snakker om hvordan det hele startet og veien dit han er i dag. Hvilke erfaringer, gode og dårlige, han har gjort på reisen samt hva han har klart å oppnå.I tillegg forteller han om sin visjon, og hva han har ofret for å komme dit han er idag - og sine fremtidige planer og ambisjoner.The Urban Legend er skolepensum på norske skoler og valgt som stripe i Usa´s største av USA Today, som har mer enn 70 millioner lesere.

Verdensarven i Telemark: Rjukan H19/V20

Kulturarv, Trinn: VG2-VG3
Besøket på Rjukan og formidling av historiene vil foregå på Industriarbeidermuseet ( NIA ) på Vemork, på Mæl og på Krossobanen. Andre lokasjoner kan avtales.Verdensarvstatus, som ble en realitet 5.juli 2015, bygger på fire komponenter knyttet til perioden 1905-1945:•    Kraftproduksjonen. Dette omfatter dammer, tuneller, kraftlinjer og kraftstasjoner fra Møsvatn til Notodden, der vannkraft ble til elektrisk kraft.
•    Fabrikkområdene. Dette omfatter Hydroparkene på Rjukan og Notodden med sin bygningsmasse, og maskinelt utstyr som lysbueovner og elektrolysører. Fabrikkanleggene sørget for produksjon av kunstgjødsel og en del biprodukter. 
•    Transportåren. Dette omfatter Rjukanbanen, Tinnsjøfergene, Tinnosbanen og utskipningspunkter for industriproduktet kunstgjødsel, som ble fraktet med tog og båt ut i verden. 
•    Industrisamfunnet. Dette omfatter bydeler på Notodden, og Rjukan som såkalt “company town” – en hel by bygd av Norsk Hydro. Det gjelder boliger, institusjoner, næringsbygg, veier, parker osv. som var nødvendige for at industriaksen Rjukan-Notodden fungerte som samfunn.Norsk Hydros anlegg for kunstgjødselproduksjon på Notodden og Rjukan i begynnelsen av 1900-tallet var norsk industri i verdensklasse. Den var basert på en norsk oppfinnelse, på norsk vannkraft og utenlandsk kapital. Norsk Hydros etablering på Notodden og Rjukan fremstår som det best bevarte eksempelet i Norge på den andre industrielle revolusjon, hvor en brukte elektrisk kraft for industriproduksjon. Dette bidro til å forandre Norge og til å skape et moderne velferdssamfunn.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter