Bamble videregående skole

Bamble videregående skole

Postadresse: Postboks 23, 3996 Stathelle

Besøksadresse: Tønderveien 6, 3961 Stathelle

Telefon: 35919400

Kontaktperson: Rikke Valen, 95778792, rikke.valen@vtfk.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • Grunnskole

Det kunne vært deg - Om valg, rasisme og fake news i Telemark under 2. verdenskrig V20

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Konsentrasjonsleirer, tyske soldater, jøder, Quisling og sult. Dette er knagger mange av oss har på 2. verdenskrig.
Norge ble okkupert av Tyskland 9. april 1940, og det ble etablert tyskerleirer flere steder i landet. Telemark og Grenland hadde mange leirer, blant annet var det vi nå kjenner som Herkules en strengt voktet tyskerleir.

Men hva vet vi egentlig om alle de enkeltskjebnene som bodde og virket i vår region? Vi forteller historiene til tre enkeltpersoner med bakgrunn i sentrale temaer: valg, fake news og rasisme.

Nora Gulbransen var alenemor og sjefsdesigner på Porsgrund Porselænsfabrik. Hun elsket tysk mote og hadde drømmejobben. I 1940 ble bestillingene og oppdragene brått endret. PP produserte nå enorme mengder porselen med hakekors til tyske kompanier og leirer rundt om i Norge. Hvilke valg sto Nora ovenfor? Hadde hun egentlig noe valg?

Carl P. Wright var høyrepolitiker og tidligere ordfører i Porsgrunn. I 1940 ble all norsk presse okkupert og det var kun nyheter godkjent av de tyske styresmaktene som ble distribuert. Carl kjente på et samfunnsansvar som politiker, og ønsket å dele nyheter om tingenes faktiske tilstand. Han ble redaktør for den illegale avisen «Alt for Norge». Dette var en svært alvorlig handling og kunne potensielt straffes med fengsel og tortur. Hva risikerte Carl ved å skrive illegale aviser? Hva drev han?

Sigurd Becker var jøde og bodde med familien sin i Skien. Jødene var tyskernes fremste fiende og største hatobjekt. Hvordan lever man et liv med hat? Kunne Sigurd komme seg unna tyskere? 

Elevene blir ledet inn i datidens realitet gjennom historier og rollespill og skal forsøke å forstå historien med dagens øyne.Det kunne vært deg.

Duun for Dummies H19/V20

Litteratur, Trinn: VG3
Duun for Dummies
Om råskap, sex og spenningOlav Duun blir innledningsvis presentert som en av Norges mest betydelige forfattere. Han var i en årrekke en av de heteste kandidatene til Nobelprisen i litteratur, og vi plasserer ham inn i en litteraturhistorisk sammenheng. Deretter gir vi en muntlig presentasjon av ««Millom røvarar og rettferdsmenneske». Novellen er handlingsmettet og full av dramatiske vendepunkter.Under gjennomgangen henviser vi til virkemidler som show it,don´t tell it, frempek, in medias res, antagonist/protagonist, og dramaturgigrepet heldigvis-uheldigvis med utgangspunkt i boka «Velkommen til språket» av Gro Dahle og Kjersti Wold.I novellen inviterer skurken, røverhøvdingen Blodørna, til en gruppevoldtekt. Dette gir oss mulighet for å snakke om grenser og seksualitet; om det å lage sine egne grenser og det å respektere andres. Dessuten vil vi se på hva som er likt og ulikt i den mannlige og den kvinnelige seksualiteten.Denne DKS-forestillingen er tenkt å være et kinderegg for elever og lærere.
1)    En introduksjon til Duuns forfatterskap.
2)    En demonstrasjon av litterære virkemidler. 
3)    Et stykke skjult seksualundervisning.

Hvordan ser du? Mekanikken i blikket H19/V20

Visuell kunst, Trinn: VG2-VG3
Disse bildene danner grunnlaget for en samtale om det å se. Hver for seg undersøker disse fotografiene ulike ståsteder du inntar for å se. Er kamera det samme som et øye? Hva tenker du imens du ser? Hvordan påvirker tankene til fotografen bildets oppbygning? Hva er det vi som betraktere ikke får se?
Denne formidlingen er et møte mellom fotografiet og den som ser. Fotografiet er det kunstneriske mediet som har utviklet seg mest rent teknisk. Dette påvirker muligens vår bruk og tolkning av den. Det er viktig at barn og ungdom får et bevisst og modent forhold til hvilken virkning bilde har på oss. Og slik også får en bevisst hodning til hvordan de selv bruker fotografiet. 

No Man is an Island H19

Film, Trinn: VG1-VG3
En kortfilm til rasismedebattenDe tre vennene Erffan, Amir og Carlos møtes en sommerdag for å bade og pilse. De snakker bl.a. om hvor de befinner seg i samfunnets hierarki. En full nordmann dukker opp med varierende utsagn, og det utløser nesten slåsskamp.Filmens er både poetisk og realistisk. Tematikken går rett inn i en pågående samfunnsdebatt om identitet, rasisme og utenforskap.Regissør Ali Parandian forteller bl.a. om hvordan han har jobbet med skuespillerne og filmuttrykket. Ali er utdannet som lyddesigner ved den norske Filmskolen på Lillehammer.Filmen fikk Amanda for beste kortfilm i 2018.

Salte kyss V20

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Møte med billedkunstner
I sitt kunstnerskap tar Shwan Dler Qaradaki utgangspunkt i eget erfaringsmateriale, og har i løpet av kort tid rukket å etablere seg som kunstner med en særegen signatur.I filmtriologien Salte kyss byr kunstneren på en sterk og personlig reise fra barndom i Kurdistan, livet på flukt og til et voksenliv i Norge. I denne digitale billedfortellingen anvender Qaradaki både tegninger, akvareller, fortografier, film og en tydelig fortellerstemme.Elevene vil i dette kunstnermøtet få se den siste delen av hans filmtriologi. I møtet med elevene vil han snakke om både innholdet i Salte kyss 3 og hvordan han har laget den digitale billedfortellingen.

SLØTFACE H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.Selv fortalte Sløtface følgende om albumet:
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

The Urban Legend H19

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Malcolm T. Madiba er en 29 år gammel lærer ved en videregående skole i den oppdiktede byen «Capital City» (også kjent som Guds by). Byen er nær konkurs, korrupsjon og kriminalitet rår i en by med nedslitt moral og et dertil hørende politikorps. Etter at en nær venn blir ranet og Malcolms fetter blir myrdet, sverger Malcolm på at alle kriminelle skal få som fortjent. Malcolm starter sin modige kamp mot onde krefter i byen og andre steder verden over hvor hans rettferdighetssans tar ham. Utkledt som «Urban Legend», i et gult og svart kostyme, benytter Malcolm seg av ferdigheter innen kampsport. Elevene møter skaperen av The Urban Legend, Josef Yohannes, om hans oppvekst på Lindeberg i Oslo, bakgrunnen hans og ideen bak superhelten.

Yohannes snakker om hvordan det hele startet og veien dit han er i dag. Hvilke erfaringer, gode og dårlige, han har gjort på reisen samt hva han har klart å oppnå.I tillegg forteller han om sin visjon, og hva han har ofret for å komme dit han er idag - og sine fremtidige planer og ambisjoner.The Urban Legend er skolepensum på norske skoler og valgt som stripe i Usa´s største av USA Today, som har mer enn 70 millioner lesere.

Verdensarven i Telemark, Pionerbyen - Notodden H19/V20

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Hva er greia med verdensarv? Og hva er bakgrunnen for at Rjukan-Notodden Industriarv er skrevet inn på UNESCO sin verdensarvliste over områder med helt unik og universell verdi? Formidlingsopplegget «Pionerbyen» skal gi deg noen av svarene. Det handler om å være pioner, om å finne opp noe nytt som markedet trenger. Det handler om samarbeid og galskap, om å tørre å satse og utnytte naturens ressurser til noe stort. Rjukan-Notodden industriarv var sterke uttrykk for den andre industrielle revolusjon med vannkraften som drivkraft i Norge. Ideene ble til industri som gav arbeidsplasser og skapte to nye byer.
Gjennom dialogbasert omvisning, gruppearbeid og teater får du innblikk i noen viktige elementer av industrireisinga her på Notodden. For det var på Notodden det hele startet, bekreftet generaldirektøren Sam Eyde, en av pionerne. Er det noe i denne historien vi kan dra nytte av i dag?Formidlingsopplegget er tverrfaglig og knyttet til kompetansemål i historie, norsk og fysikk.
Om utstillingen Gnisten
Utstillingen Gnisten handler om starten på et industrielt eventyr som fant sted i Telemark for litt mer enn 100 år siden – og som nå er blitt verdensarv, innskrevet på UNESCOs verdensarvliste i 2015. Med utgangspunkt i kreftene i elven Tinnåa ble det i Hydroparken her på Notodden for første gang fremstilt nitrogengjødsel (kalksalpeter) til landbruket i full industriell skala. Enda større kraftverk og fabrikker ble bygd på Rjukan få år seinere. Utgangspunktet for denne industrien – lysbueovnen - er rangert som tidenes viktigste oppfinnelse i Norge. I utstillingen får du vite hvorfor.Du blir bedre kjent med professor Kristian Birkeland og ingeniør Sam Eyde. De to lyktes med å skape en helt ny industri i Norge. Det skjedde i sterk konkurranse med sterke fagmiljøer i andre land. Du tas med til middagsselskapet hvor Birkeland og Eyde møttes for første gang, den 13. februar 1903, hos statsråd Gunnar Knudsen. Eyde kalte denne dagen for «den norske kvelstoffindustriens fødselsdag».Utstillingen handler også om bygging av kraftverk, industri, bysamfunn og om interessen som nitrogengjødsel-produktet Norgesalpeter skapte. Dette var et produkt hele verden trengte.
Om Theodor Kittelsens malerier i Kunstmuseet

Theodor Severin Kittelsen (1857-1914) var en norsk maler, tegner og illustratør. Han er kanskje mest kjent som eventyr-tegneren gjennom illustrasjonene til Asbjørnsen og Moes folkeeventyr. I 1907 og 1908 laget han fem akvareller på bestilling fra Hydros generaldirektør Sam Eyde. Akvarellene skildrer utbyggingen av kraftverket Svælgfoss og industriutbyggingen på Notodden og Rjukan som et industrieventyr. Her møter du Askeladden og andre mytologiske vesener pakket inn i industriutbyggingen. Hvordan vil dere vurdere verkene som formidlere av verdensarven?

Om Admini og Grønnbyen
Byvandringen starter ved Verdensarvsenteret på det fredede industriområdet Tinfos. Guiden forteller deg hvorfor. Turen går videre til Hydros administrasjonsbygning, som generaldirektør Sam Eyde fikk satt opp i 1906 i en stil som uttrykker tyngde og fremtidstro. Her hadde direktøren god oversikt over fabrikkene og arbeidernes boligområde. Fra Villamoen, der funksjonærer og ingeniører bodde, kommer vi ned til arbeidernes boligområde Grønnbyen, som var Norges første hageby. Herfra er det kort vei ned til arbeidsplassen i Hydroparken, hvor vandringen avsluttes.

Her kan du lese mer om Rjukan-Notodden Industriarv: https://industriarven.no/

Verdensarven i Telemark: Rjukan H19/V20

Kulturarv, Trinn: VG2-VG3
Besøket på Rjukan og formidling av historiene vil foregå på Industriarbeidermuseet ( NIA ) på Vemork, på Mæl og på Krossobanen. Andre lokasjoner kan avtales.Verdensarvstatus, som ble en realitet 5.juli 2015, bygger på fire komponenter knyttet til perioden 1905-1945:•    Kraftproduksjonen. Dette omfatter dammer, tuneller, kraftlinjer og kraftstasjoner fra Møsvatn til Notodden, der vannkraft ble til elektrisk kraft.
•    Fabrikkområdene. Dette omfatter Hydroparkene på Rjukan og Notodden med sin bygningsmasse, og maskinelt utstyr som lysbueovner og elektrolysører. Fabrikkanleggene sørget for produksjon av kunstgjødsel og en del biprodukter. 
•    Transportåren. Dette omfatter Rjukanbanen, Tinnsjøfergene, Tinnosbanen og utskipningspunkter for industriproduktet kunstgjødsel, som ble fraktet med tog og båt ut i verden. 
•    Industrisamfunnet. Dette omfatter bydeler på Notodden, og Rjukan som såkalt “company town” – en hel by bygd av Norsk Hydro. Det gjelder boliger, institusjoner, næringsbygg, veier, parker osv. som var nødvendige for at industriaksen Rjukan-Notodden fungerte som samfunn.Norsk Hydros anlegg for kunstgjødselproduksjon på Notodden og Rjukan i begynnelsen av 1900-tallet var norsk industri i verdensklasse. Den var basert på en norsk oppfinnelse, på norsk vannkraft og utenlandsk kapital. Norsk Hydros etablering på Notodden og Rjukan fremstår som det best bevarte eksempelet i Norge på den andre industrielle revolusjon, hvor en brukte elektrisk kraft for industriproduksjon. Dette bidro til å forandre Norge og til å skape et moderne velferdssamfunn.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter