Tinn Montessoriskole

Tinn Montessoriskole

Postadresse: , 3650 Tinn Austbygd

Besøksadresse: , 3650 Tinn Austbygd

Telefon: 35090033

Kontaktperson: Anne Karin Omli, 90986779, annekarin@tinnmontessori.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • VGS

9 grader nord H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.
Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

BRIKKEDILLA - Vev eit band med brikkevev! H19/V20

Kulturarv, Trinn: 7
Vev eit band med brikkevev er ein produksjon som gjev elevar på 6. og 7. trinn ei innføring i brikkevev – ein bandvevteknikk med røter attende til forhistorisk tid. I vikingtid og mellomalder nådde teknikken eit høgdepunkt, og han er framleis i levande tradisjon i Noreg. Dette gjeld spesielt i Aust-Telemark, der brikkevovne band blir bruka til bunaden. Det breie midjebandet til beltestakken er t.d. vove med brikker. Med brikkevev kan ein veve flotte og kompliserte mønster, og somme av desse har etter gamal folketru hatt symbolsk og vernande innhald.Sjølve vevteknikken er enkel, kan brukast til mykje forskjellig og kan utførast med enkle reiskapar. Ein brukar gjerne firkanta brikker av papp, med hol i kvart hjørne. Ein trær renningstrådar i hola etter eit mønster framstilt som koordinatsystem, slik elevane kjenner det frå matematikktimane. Her er det i utgangspunktet stort rom for fantasifulle effektar med garn og fargar. Men i dette programmet får elevane utdelt ei ferdig ullgarnsrenning som dei sjølve skal træ i brikkene. Elevane får øving i å bruke reiskapar i samspel med eigen kropp. Både sitjestilling, handgrep, fingertuppkjensle og synet må brukast medvite. Dei må gjere ting i rett rekkjefylgje og arbeide konsentrert, dersom bandet skal få den breidda dei ynskjer og bli jamt. Dei må både vurdere og justere teknikken undervegs. Til gjengjeld får dei oppleve gleda av å "flyte" med i arbeidsrytmen og gløyme tid og stad, og ikkje minst av å sjå eit mønster vekse fram. Etter kvart som dei meistrar teknikken, vil dei kunne komponere eigne motiv og effektar i vevflata. Elevane får òg lære korleis ein kan avslutte og pynte det ferdige arbeidet.Det å kunne fordjupe seg i langsam skaping med hendene på denne måten, representerer ein kjærkomen kontrast til den digitale og hurtig omvekslande kvardagen elevane vanlegvis er omgjevne av.Produksjonen har stor appell både for jenter og gutar.  Og alle greier å få til eit konkret resultat: Eit fint band, som dei får med seg heim.

​​​​​​​Bandet elevane lagar kan t.d. brukast til nykelring, hårband, panneband, bokmerke, armband eller liknande.

Brune H19

Scenekunst, Trinn: 3-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune – superhelten som ikke er redd for noen ting. 

Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelttimene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.VINNER AV HEDDA-PRISEN 2017 FOR BESTE BARNEFORESTILLING.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdsomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.

Glow - todagers rytmisk musikkverksted basert på Stomp H19

Musikk, Trinn: 8-9
Glow er et verksted med utgangspunkt i det internasjonale konseptet STOMP. Elevene er selv utøvere, og bruker musikk og rytme som verktøy!

Ved bruk av blant annet koster, oljefat, bilhjul og rør, jobber musikerne Ante Skaug og Tone Jordhus/Nicklas Öhgren kreativt med elevene. De får øve inn og lage ulike musikkstykker, og det hele ender i en konsertforestilling.Glow fokuserer på fellesskap. Gjennom verkstedet jobber utøverne med elevene for å styrke samholdet. Dette gjør de ved å utvikle den aktuelle gruppens dynamikk i en positiv retning. Alle elevene deltar på samme premisser, uavhengig av alder og sosial bakgrunn. Vanskelighetsgraden justeres i forhold til gruppen. Elevene må samarbeide for å nå et rytmisk og musikalsk resultat.Gjennom fysisk aktivitet og et forrykende lysshow går elevene hjem med en følelse av felles mestring, samt en stor konsertopplevelse!"Forestillingen ble over all forventning. Hele skolen var kjempeimponert over resultatet av to dagers intens jobbing".
Lærer på 7.trinn

Hus i hodet H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Dette utstillingskonseptet setter fokus på forventning, estetikk, selvforståelse, realfag, arkitektur, lekenhet og engasjement.Alle barn har et behov for å "bygge og bo", et sted å leke leke og drømme. Prosjektet utnytter dette i en kunsterisk tilnærming for å reflektere over hva et hus er, hva det betyr og hvordan vi tenker på det, og dermed hvem vi er. Samtidig demonstreres enkle geometriske, konstruksjonsmessige og romlige prinsipper gjennom dialog, lek, samarbeid og alt uten sårbar, avansert teknologi.Utstillingen består av 24 plansjer på 50 x 50 cm som avbilder ulike bygg fra hele verden. Fra det store til det lille, fra det normale og kjente til det spektakulære, fra eventyrpalass til utedo. Plansjene er trykket på 4 store, myke treninger med et bilde på hver side. Man ønsker seg en dialog med barna etterhvert som bildene kastes frem av treningene.Videre består utstillingen av et oppblåsbart element (5x5 meter) i en armert PVC-duk. Elementene er utformet slik at det kan "bygges", forandres fra flatt som en madrass til forskjellige vinkler. Som gavlet tak til å krype inn under, en høy vinklet vegg, en vippende vegg/gulvform osv. Elevene oppfordres til å se mulighetene i det oppblåsbare element, og gjennom samarbeid vil de kunne endre elementets form og plassering. Med terningene som supplement er det mange muligheter for fantasien til å lage ulike bygg.Om ønskelig kan det legges inn fotodokumentasjon av prosessen for hver gruppe.

Kong Ødipus V20

Scenekunst, Trinn: 9-10
Forestillingen er basert på Sofokles sin greske tragedie/drama «Kong Ødipus»,  skrevet ca. 425 f. kr. Dette er et drama på vers. Jeg har valgt å bruke Per Østbye sin oversettelse som utgangspunkt for min bearbeidelse.I mitt manus har jeg modernisert Østbyes språk og gjort endel av versene om til prosa. Dette for å gjøre det mer tilgjengelig for et ungt publikum. Dessuten er stykket gjort om til enmanns-teater. Jeg spiller alle rollene og bruker både masker, figurer og dukker underveis.Historien om Ødipus, er kort fortalt historien om den unge mannen som flykter fra sin hjemby for å komme unna en spådom om at han skal drepe sin far og gifte seg med sin mor. Han kommer til byen Teben og greier der å overvinne et monster, som har terrorisert byen i lang tid. På grunn av denne heltedåden og fordi den forrige kongen er død, blir han valgt til konge i landet. Han arver dronningen til den forrige kongen og lever lykkelig med henne.Men Teben er fortsatt forfulgt av ulykke og tunge tider. En spådom forteller at grunnen til dette er at drapet på den forrige kongen, Laios, ikke er oppklart. Kong Ødipus tar derfor på seg oppgaven å finne Laios sin morder og redde byen Teben og folket. Men det han finner er at morderen er ham selv og at dronningen, hans hustru, som han har 4 barn med, er hans mor!!!Stykket handler mye om forholdet far - sønn (foreldre – barn), om å søke etter sannheten og ikke minst om skyld og skyldfølelse.
Formen er en leken, en teaterlek, og den er veldig variert i uttrykket. Det er en type fortellerteater kan man vel si.Det kreves ingen forkunnskaper for å se forestillingen, men det kan være lurt å ha luktet litt på en gresk tragedie. Jon Fosse har ganske nylig oversatt Sofokles og historien om Ødipus til nynorsk, «Døden i Teben».

SLAM! poesi V20

Litteratur, Trinn: 8-10
Kamppoesi skal fremføres, ikke trykkes i bøker!

SLAM!  et skrivekurs der elevene lærer å skrive egen poesi og å fremføre for et publikum. Skummelt! Ja, absolutt. Men ikke særlig lenge.
”SLAM!” er et skrivekurs der elever i videregående skole lærer å skrive egen poesi og fremføre for et kresent publikum. Det kan maksimalt være 30 elever på kurset. Målet for kurset er at elevene skal delta i et poesislag med egenprodusert tekst, slik at de kan kalle seg slam-poeter.Elevene får instruksjon i en rekke poetiske virkemidler og verktøy til å løse noen av utfordringene en slampoet møter i sitt skrivearbeid. Det endelige resultatet er slampoesi; poesi skrevet for fremføring for publikum, der meningsinnhold og formidling er like viktig som litterær kvalitet.Målet er å nå frem til publikum, å bruke poesien til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter. Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltakerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner!

Venninner - tre er ein for mye H19

Musikk, Trinn: 1-7
På scena møter vi to bestevenninner som snakkar og syng saman; glade, nære og tillitsfulle. Men det å vere bestekompisar er ikkje alltid like lett, særleg ikkje dersom ein ønskjer dei same tinga og begynner å konkurrere om kven som er best. Eller dersom ein tredje person kjem inn i biletet og finn på å bli meir venn med den eine enn den andre. To mot éin, og sjalusi oppstår. Korleis taklar dei den? Betyr den noko for vennskapet? Kva vel venninnene i dette trekantdramaet å gjere: Iskald utfrysing, hjertevarm tilgiving, eller noko heilt anna? Musikken er henta frå kjende klassiske operaer, til dømes frå ”Tryllefløyta” ,”Don Juan”, ”Figaros bryllaup” (W.A. Mozart), ”La Boheme” (G. Puccini), men eit par norske melodiar er også med.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter