Tveit skule / Nissedal ungdomsskule

Tveit skule / Nissedal ungdomsskule

Postadresse: Treungen, 3855 NISSEDAL

Besøksadresse: Treungen, 3855 NISSEDAL

Telefon: 35 04 84 80

Kontaktperson: Reidun Carol Retterholt, 35048482, 95921972, reidun.retterholt@nissedal.kommune.no (Rektor)

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • VGS

9 grader nord H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.
Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

Boxism (Tid for DANS) H19

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
En eksplosiv, sjangeroverskridende forestilling om å bryte ned menneskeskapte grenser.Hvorfor forholder vi oss så ofte til hverandre på bakgrunn av merkelapper, grupperinger og båser? I Boxism forenes noen av Norges fremste dansere innen hip hop, samtidsdans, jazzdans og breaking. Hvilken sjanger eller «boks» kan denne forestillingen da plasseres i?Boxism tar for seg temaet utvisking av menneskeskapte grenselinjer og båser. Tittelen er basert på det engelske uttrykket "to be put in a box", eller på norsk, "å bli satt i bås", og henviser til at det å sette hverandre i bås er et samfunnsfenomen på lik linje med andre -ismer; racism, feminism, nationalism, sexism osv.Boxism er full av energi og eksplosivitet. Seks dansere med bakgrunn i ulike dansesjangre møtes. Handlingen drives frem av en tekstformidler. Målet er utforsking av grenselandet og krysningspunktene mellom de ulike stiluttrykkene. Gjennom samarbeid og fordypning i felles problemstillinger får forskjellige uttrykksformer fungere i samspill. Visjonen er en forestilling som bryter med gitte konvensjoner om form og innhold i en danseforestilling; en forestilling som ikke kan plasseres i noen spesifikk sjanger (”boks”).Begreper som fordommer og stigmatisering blir problematisert og satt på dagsorden. – Hva er det i oss som gjør det så lett å møte annerledeshet med skepsis? – Is it time to break the box?

BRIKKEDILLA - Vev eit band med brikkevev! H19/V20

Kulturarv, Trinn: 7
Vev eit band med brikkevev er ein produksjon som gjev elevar på 6. og 7. trinn ei innføring i brikkevev – ein bandvevteknikk med røter attende til forhistorisk tid. I vikingtid og mellomalder nådde teknikken eit høgdepunkt, og han er framleis i levande tradisjon i Noreg. Dette gjeld spesielt i Aust-Telemark, der brikkevovne band blir bruka til bunaden. Det breie midjebandet til beltestakken er t.d. vove med brikker. Med brikkevev kan ein veve flotte og kompliserte mønster, og somme av desse har etter gamal folketru hatt symbolsk og vernande innhald.Sjølve vevteknikken er enkel, kan brukast til mykje forskjellig og kan utførast med enkle reiskapar. Ein brukar gjerne firkanta brikker av papp, med hol i kvart hjørne. Ein trær renningstrådar i hola etter eit mønster framstilt som koordinatsystem, slik elevane kjenner det frå matematikktimane. Her er det i utgangspunktet stort rom for fantasifulle effektar med garn og fargar. Men i dette programmet får elevane utdelt ei ferdig ullgarnsrenning som dei sjølve skal træ i brikkene. Elevane får øving i å bruke reiskapar i samspel med eigen kropp. Både sitjestilling, handgrep, fingertuppkjensle og synet må brukast medvite. Dei må gjere ting i rett rekkjefylgje og arbeide konsentrert, dersom bandet skal få den breidda dei ynskjer og bli jamt. Dei må både vurdere og justere teknikken undervegs. Til gjengjeld får dei oppleve gleda av å "flyte" med i arbeidsrytmen og gløyme tid og stad, og ikkje minst av å sjå eit mønster vekse fram. Etter kvart som dei meistrar teknikken, vil dei kunne komponere eigne motiv og effektar i vevflata. Elevane får òg lære korleis ein kan avslutte og pynte det ferdige arbeidet.Det å kunne fordjupe seg i langsam skaping med hendene på denne måten, representerer ein kjærkomen kontrast til den digitale og hurtig omvekslande kvardagen elevane vanlegvis er omgjevne av.Produksjonen har stor appell både for jenter og gutar.  Og alle greier å få til eit konkret resultat: Eit fint band, som dei får med seg heim.

​​​​​​​Bandet elevane lagar kan t.d. brukast til nykelring, hårband, panneband, bokmerke, armband eller liknande.

Brune H19

Scenekunst, Trinn: 3-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune – superhelten som ikke er redd for noen ting. 

Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelttimene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.VINNER AV HEDDA-PRISEN 2017 FOR BESTE BARNEFORESTILLING.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdsomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.

Byplansjefene H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Byplansjefene Utstillingen ”Byplansjefene” lar barn leke med et enkelt og pedagogisk byggesett som får dem til å reflektere rundt våre bygdeomgivelser.
Hva er en god by? Hvorfor ser byene ut slik som de gjør? Hvordan burde de ha vært? Utstillingen er et spennende og interessant hjelpemiddel på veien mot de definerte målene for forståelse av arkitektur i læreplanen.
Gjennom prosjektering og utprøving får elevene en dypere forståelse for byplan og arkitektur, der de selv trer inn i rollen som byplansjefer. Elevene vil tilegne seg kunnskap om, og reflektere rundt byer, gater, plasser og bygninger med forskjellige funksjoner.
De vil få en større kulturell, samfunnsmessig og formal forståelse av våre bygdeomgivelser,  som igjen vil åpne opp for viktige diskusjoner som pågår i samfunnet elevene selv er en del av.

En tekst er ikke bare en tekst - den kan spilles også! V20

Litteratur, Trinn: 5-7
Bli med på et litterært eventyr der du er helten!
I forfattermøte med Ørjan N. Karlson vil elevene få oppleve:
  • En samtale med elevene om fantasysjangeren og tematikken som ofte dukker opp i bøker, filmer og spill (det gode mot det onde, vennskap og svik, alene mot verden, hovedpersonens indre ferd og utvikling m.m.) Her bidar eleven selv med eksemplene vi diskuterte (særlig fra Harry Potter, Ringenes Herre og Marvel-universet) .

  • Høytlesning av et kapittel fra Nattspeilet. I dette kapitlet følger vi Mathias ferd fra vår egen verden og inn i Bifrost. Kapitlet eksemplifiserer det vi snakket om innledningsvis, og setter scenen for neste del.

  • Bak i Nattspeilet finner du novellen ‘Mysteriet i Stormskog.’ Dette er en interaktiv, eller spillbar, novelle der elevens tar rollen som hovedperson. Mysteriet i stormskog gir eleven en alternativ måte å oppleve en tekst på, og nyanser fortellingen gir hint om hvilke valg som kan være de beste i en gitt situasjon. Det siste er et bevisst grep for å oppmuntre til lesekonsentrasjon.

  • I den siste halvdelen av timen spiller vi spillet som enten er i Nattspeilet eller Ylva og Myldermørket.

James Bond: Goldeneye + danseworkshop V20

Scenekunst, Trinn: 8-10
«James Bonds GoldenEye» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen med samme navn. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater, en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden.
Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen; alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

Smed for en dag H19/V20

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Smed for en dag er et undervisnings- og opplevelsesopplegg tuftet på solide kunnskaper i tradisjonshåndverk. Elevene får en kort innføring i smedfaget, deretter jobber de parvis ved feltessene. De får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og bruk av ulike typer verktøy. I prosessen tilegner de seg materialkunnskap om smijern. Alle elevene får smi sin egen ildrake.For hundre år siden var det smie på de fleste gårder, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er en av dem som har tilegnet seg og videreformidler tradisjonen og teknikkene fra de gamle bygdesmedene. Han er profesjonell smed med svennebrev og over 20 års erfaring i faget. Han har også vært smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.

Venninner - tre er ein for mye H19

Musikk, Trinn: 1-7
På scena møter vi to bestevenninner som snakkar og syng saman; glade, nære og tillitsfulle. Men det å vere bestekompisar er ikkje alltid like lett, særleg ikkje dersom ein ønskjer dei same tinga og begynner å konkurrere om kven som er best. Eller dersom ein tredje person kjem inn i biletet og finn på å bli meir venn med den eine enn den andre. To mot éin, og sjalusi oppstår. Korleis taklar dei den? Betyr den noko for vennskapet? Kva vel venninnene i dette trekantdramaet å gjere: Iskald utfrysing, hjertevarm tilgiving, eller noko heilt anna? Musikken er henta frå kjende klassiske operaer, til dømes frå ”Tryllefløyta” ,”Don Juan”, ”Figaros bryllaup” (W.A. Mozart), ”La Boheme” (G. Puccini), men eit par norske melodiar er også med.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter