Gransherad 10 årige skole

Gransherad 10 årige skole

Postadresse: , 3691 GRANSHERAD

Besøksadresse: , 3691 GRANSHERAD

Telefon: 35016730

Kontaktperson: Silje Sturød Dale, 93058549, silje.sturod.dale@notodden.kommune.no

Antall produksjoner: 7

  • Alle

AWESOMNIA H19/V20

Musikk, Trinn: 8-10
- Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger.
Det sier Maria "LOTUS" Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa Awesomnia. Frontkvinne, sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.
- Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd! sier hun, og det kan du høre i musikken hennes også. Dette er hiphop med mening. Awesomnia består av beatboxer Beatur fra Island og Nick Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper Awesomnia aggressiv, smooth og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og dancehall.Følg hjertet ditt og aldri la frykten stå i veien for deg og dine drømmer! Faller du må du reise deg opp..så lykkes du tilslutt!Awesomnia.
- Det ble en fantastisk konsert, publikumet var helt med. Det er en ting å ha et budskap, men å formidle det på en sånn dyktig måte er et annet! Det var topp!! 
- Frøya Kulturskole

Brune H19

Scenekunst, Trinn: 3-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune – superhelten som ikke er redd for noen ting. 

Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelttimene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.VINNER AV HEDDA-PRISEN 2017 FOR BESTE BARNEFORESTILLING.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdsomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.

En tekst er ikke bare en tekst - den kan spilles også! V20

Litteratur, Trinn: 5-7
Bli med på et litterært eventyr der du er helten!
I forfattermøte med Ørjan N. Karlson vil elevene få oppleve:
  • En samtale med elevene om fantasysjangeren og tematikken som ofte dukker opp i bøker, filmer og spill (det gode mot det onde, vennskap og svik, alene mot verden, hovedpersonens indre ferd og utvikling m.m.) Her bidar eleven selv med eksemplene vi diskuterte (særlig fra Harry Potter, Ringenes Herre og Marvel-universet) .

  • Høytlesning av et kapittel fra Nattspeilet. I dette kapitlet følger vi Mathias ferd fra vår egen verden og inn i Bifrost. Kapitlet eksemplifiserer det vi snakket om innledningsvis, og setter scenen for neste del.

  • Bak i Nattspeilet finner du novellen ‘Mysteriet i Stormskog.’ Dette er en interaktiv, eller spillbar, novelle der elevens tar rollen som hovedperson. Mysteriet i stormskog gir eleven en alternativ måte å oppleve en tekst på, og nyanser fortellingen gir hint om hvilke valg som kan være de beste i en gitt situasjon. Det siste er et bevisst grep for å oppmuntre til lesekonsentrasjon.

  • I den siste halvdelen av timen spiller vi spillet som enten er i Nattspeilet eller Ylva og Myldermørket.

Kandisia H19

Scenekunst, Trinn: 1-4
"Kandisia" er en forestilling for barn fra seks til ni år, som problematiserer rettferdigheten i norsk asylpolitikk og asylbarnas situasjon i Norge i dag.
Forestillingen åpner for stor grad av medvirkning og det er ikke et statisk skille mellom scene og sal. Formmessig er forestillingen et slags konglomerat av lek, teater og forumteater der publikum (barna) både deltar i lek med skuespillerne, som publikum i mer tradisjonell forstand og som aktører i et rollespill. Målet er å få barna med på en reell debatt om rettferdigheten i norsk asylpolitikk.Med dette prosjektet forsøker Flaatenbjørk kompani å lage politisk teater for barn. Barnas opplevelse av urettferdighet problematiseres i både et lite og et stort perspektiv, og i et forsøk på å forstå hvordan myndighetene kan rettferdiggjøre å utvise asylbarn fra Norge. Slik blir publikum invitert med på en utforskning av rettferdighetsbegrepet.

Telemarksgalleriet: Charlotte Thiis-Evensen (SOS Kunst) V20

Visuell kunst, Trinn: 9
Charlotte Thiis-Evensen er opptatt av arbeid som en nødvendig betingelse for et godt liv og de siste årene har hun laget flere kunstverk som undersøker dette temaet på ulike måter.
I utstillingen på Telemarksgalleriet vises to nye verk; Gullklokken (2019) og Forget me not (2019), sammen med et eldre verk, Linje 5 (2016).
Utstillingen består av både gjenstander, foto og film som er satt inn i en større kontekst og knyttet til temaer som arbeid, identitet og arbeidsledighet.

Gullklokken (2019)
Charlotte Thiis-Evensens bestefar, Eyvind Thiis-Evensen (1906-1998), hadde som bedriftsoverlege og senere konsernoverlege i Norsk Hydro en sentral plass i utviklingen av arbeidsmedisin innen norsk storindustri. Han var en av dem som bygde opp arbeidsmedisin som fag i Norge og spesielt den delen av faget som består i arbeidsmedisinske undersøkelser ute i industrien. Charlotte Thiis-Evensen har arvet bestefarens gullklokke som han fikk etter 25 års arbeid i Norsk Hydro i Porsgrunn. Fremdeles er det flere bedrifter som har overrekkelse av gullklokke til arbeidstagere som har jobbet over lengre tid i bedriften. Denne typen arbeidsforhold er mer sjeldent i dag når arbeidslivet blir mindre forutsigbart og mer preget av korte kontrakter. Kunstneren spør seg; vil man arbeide et sted hele livet? Er en gullklokke entydig med hardt arbeid, trygghet, kontinuitet og lojalitet? Eller er det et uttrykk for stillstand og ufrihet for den enkelte? Og hvem tjener på denne formen for lojalitet?

Verket består av film, foto og intervjuer med unge arbeidsledige på Notodden. «Dette er en gruppe som ikke har en tydelig stemme i den norske debatten, og gjennom dette prosjektet ønsker jeg å løfte frem deres perspektiv på verdien av arbeid», sier Charlotte Thiis-Evensen.

Forget me not (2019)
Prosjektet dreier seg rundt kunstnerens bestefar Eyvind Thiis-Evensen som var bedriftslege i Norsk Hydro. Charlotte Thiis-Evensen tar utgangspunkt i arkivet etter Eyvind Thiis-Evensen som befinner seg i NIAs samling på Vemork. Forget me not handler arbeidet bestefaren la ned i HMS- gjenstander og innsatsen for arbeiderne ved bedriften.
Linje 5 (2016)
Linje 5 fra 2016 handler om Niculina Nitica fra Romania som sitter på Majorstua og strikker sokker hver dag. Med verket forsøker kunstneren å bryte ned myter rundt tiggertematikken. Verket er en installasjon bestående av 200 par sokker som Nitica har strikket, et fotoportrett av henne og videoverket Dobbeltintervju som er en filmet performance der kunstneren og Niculina intervjuer hverandre.

Telemarksgalleriet: Morten Slettemeås (SOS kunst) H19

Visuell kunst, Trinn: 2-3
Hva er kunst, egentlig? Og hva kan kunsten fortelle oss? SOS KUNST står for å se, oppleve og skape.
Vi tar utgangspunkt i vår aktuelle utstilling for å reflektere, filosofere og snakke om opplevelsen av kunsten og bli inspirert til å skape eget kunstnerisk verk i verkstedet.Målet er å skape gode opplevelser i møte med ulike kunstformer og særlig samtidskunsten i en profesjonell kontekst som en utstilling på et museum skal være. Vi ønsker også å inspirere til skapende arbeid og åpne blikket for at kunst kan være mye og oppleves forskjellig.Høsten 2019 tar vi utgangspunkt i samtidskunstneren Morten Slettemeås og hans fargerike malerier.

Venninner - tre er ein for mye H19

Musikk, Trinn: 1-7
På scena møter vi to bestevenninner som snakkar og syng saman; glade, nære og tillitsfulle. Men det å vere bestekompisar er ikkje alltid like lett, særleg ikkje dersom ein ønskjer dei same tinga og begynner å konkurrere om kven som er best. Eller dersom ein tredje person kjem inn i biletet og finn på å bli meir venn med den eine enn den andre. To mot éin, og sjalusi oppstår. Korleis taklar dei den? Betyr den noko for vennskapet? Kva vel venninnene i dette trekantdramaet å gjere: Iskald utfrysing, hjertevarm tilgiving, eller noko heilt anna? Musikken er henta frå kjende klassiske operaer, til dømes frå ”Tryllefløyta” ,”Don Juan”, ”Figaros bryllaup” (W.A. Mozart), ”La Boheme” (G. Puccini), men eit par norske melodiar er også med.
Uttrykksform
Åpne filter