Notodden Videregående skole

Notodden Videregående skole

Postadresse: Postboks 184, 3674 Notodden

Besøksadresse: Heddalsveien 4, 3674 Notodden

Telefon: 35027900

Kontaktperson: Karl Agnar Wåle, 35027946, 93033697, karl.agnar.waale@vtfk.no

Antall produksjoner: 4

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Charlie Chaplin & det 20.århundret H19/V20

Film, Trinn: VG1-VG3
Charlie Chaplin er en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene, og flere av filmene hans er gjengangere når filmhistoriens beste filmer kåres.Men Chaplin var så mye mer enn en mann som fikk våre beste- og oldeforeldre til å le seg skvett i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å tale svake gruppers sak, til å kommentere samfunnsutviklingen, til å advare mot farlige strømninger han så rundt seg og til å forfekte verdier som solidaritet og nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet, verdier som alle stod under press i Chaplins levetid.I den 60 minutter lange forestillingen drar manusforfatter Nick Hegreberg publikum gjennom høydepunktene i Chaplins liv, i spedd klipp fra en rekke av hans viktigste filmer. Hegreberg formidler sine tanker om hva som var så unikt med Chaplin som historieforteller og filmskaper, hvordan Chaplins filmer ble så populære i alle lag av befolkingen i alle verdens land, og hvorfor Chaplin fortsatt er relevant for oss i dag.

Det kunne vært deg - Om valg, rasisme og fake news i Telemark under 2. verdenskrig V20

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Konsentrasjonsleirer, tyske soldater, jøder, Quisling og sult. Dette er knagger mange av oss har på 2. verdenskrig.
Norge ble okkupert av Tyskland 9. april 1940, og det ble etablert tyskerleirer flere steder i landet. Telemark og Grenland hadde mange leirer, blant annet var det vi nå kjenner som Herkules en strengt voktet tyskerleir.

Men hva vet vi egentlig om alle de enkeltskjebnene som bodde og virket i vår region? Vi forteller historiene til tre enkeltpersoner med bakgrunn i sentrale temaer: valg, fake news og rasisme.

Nora Gulbransen var alenemor og sjefsdesigner på Porsgrund Porselænsfabrik. Hun elsket tysk mote og hadde drømmejobben. I 1940 ble bestillingene og oppdragene brått endret. PP produserte nå enorme mengder porselen med hakekors til tyske kompanier og leirer rundt om i Norge. Hvilke valg sto Nora ovenfor? Hadde hun egentlig noe valg?

Carl P. Wright var høyrepolitiker og tidligere ordfører i Porsgrunn. I 1940 ble all norsk presse okkupert og det var kun nyheter godkjent av de tyske styresmaktene som ble distribuert. Carl kjente på et samfunnsansvar som politiker, og ønsket å dele nyheter om tingenes faktiske tilstand. Han ble redaktør for den illegale avisen «Alt for Norge». Dette var en svært alvorlig handling og kunne potensielt straffes med fengsel og tortur. Hva risikerte Carl ved å skrive illegale aviser? Hva drev han?

Sigurd Becker var jøde og bodde med familien sin i Skien. Jødene var tyskernes fremste fiende og største hatobjekt. Hvordan lever man et liv med hat? Kunne Sigurd komme seg unna tyskere? 

Elevene blir ledet inn i datidens realitet gjennom historier og rollespill og skal forsøke å forstå historien med dagens øyne.Det kunne vært deg.

Notodden Skolefilmfestival (hold av uke 6)

Film, Trinn: 1-10
Notodden skolefilmfestival ønsker å skape et engasjement for film og å bidra til en økt forståelse for film ikke bare som underholdning, men også som læringsmedium, kunstnerisk utrykk og yrkesvei.Alle filmskaperbesøkene skal gi elevene god innsikt i filmskaperyrkene og inneholde praktiske oppgaver med elevmedvirkning. Elevenes møte med en ny retning innen filmskaperyrket hvert år gjør at de etter endt grunnskolegang i Notodden og Hjartdal skal ha solid kunnskap om, og innsikt i, film og filmskaperyrket.Det er også en ambisjonen å øke kompetansen i skolen og skape en forståelse for film som læringsmedium og som et bidrag til og nå læringsmål. Målet med festivalen er å utvikle en struktur som sikrer en bærekraftig utvikling av skolefilmsatsingen og forståelsen av film i Notodden og Hjartdal kommune, og det gjør vi ved å levere et kontinuerlige og forutsigbart arrangement med fokus på film og læring. Notodden skolefilmfestival bidrar også til økt fokus på kinoen/kulturhuset som møteplass og læringsarena.Dette får elevene:1.-4. trinn:- skolekinovisning med undervisningsopplegg.- tilgang på ”etter skoletid”-visninger på kino under festivaluken.5.-10. trinn:- skolekinovisning med undervisningsopplegg.- tilgang på ”etter skoletid”-visninger på kino under festivaluken.- besøk av en profesjonell filmskaper ut på skolene:
  • 5. trinn – manusforfatter
  • 6. trinn – regissør
  • 7. trinn – skuespiller/casting
  • 8. trinn – spesialeffekter
  • 9. trinn – pyroteknikk
  • 10. trinn - relevante besøk i forhold til filmvisning/tema
Videregående skole:-  skolekinovisning med undervisningsopplegg.-  tilgang på ”etter skoletid”visninger på kino under festivaluken

Smed for en dag H19/V20

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Smed for en dag er et undervisnings- og opplevelsesopplegg tuftet på solide kunnskaper i tradisjonshåndverk. Elevene får en kort innføring i smedfaget, deretter jobber de parvis ved feltessene. De får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og bruk av ulike typer verktøy. I prosessen tilegner de seg materialkunnskap om smijern. Alle elevene får smi sin egen ildrake.For hundre år siden var det smie på de fleste gårder, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er en av dem som har tilegnet seg og videreformidler tradisjonen og teknikkene fra de gamle bygdesmedene. Han er profesjonell smed med svennebrev og over 20 års erfaring i faget. Han har også vært smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter