Drangedal 10-årige skole

Drangedal 10-årige skole

Postadresse: Skoleveien 2, 3750 DRANGEDAL

Besøksadresse: Skoleveien 2, 3750 DRANGEDAL

Telefon: 35997700, 35997713

Kontaktperson: Hilde Fiskum, 92 22 08 73, hilde.fiskum@drangedal.kommune.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • VGS

AWESOMNIA H19/V20

Musikk, Trinn: 8-10
- Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger.
Det sier Maria "LOTUS" Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa Awesomnia. Frontkvinne, sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.
- Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd! sier hun, og det kan du høre i musikken hennes også. Dette er hiphop med mening. Awesomnia består av beatboxer Beatur fra Island og Nick Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper Awesomnia aggressiv, smooth og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og dancehall.Følg hjertet ditt og aldri la frykten stå i veien for deg og dine drømmer! Faller du må du reise deg opp..så lykkes du tilslutt!Awesomnia.
- Det ble en fantastisk konsert, publikumet var helt med. Det er en ting å ha et budskap, men å formidle det på en sånn dyktig måte er et annet! Det var topp!! 
- Frøya Kulturskole

De voksne (NB! OVERRASKELSE FOR ELEVENE!) H19/V20

Scenekunst, Trinn: 5-7
Fire merkelige mennesker stormer inn i klasserommet. De sier de er kommet for å «sprenge farger inn i hjernene deres» for å hjelpe dere, og de har dårlig tid. Samtidig, på ungdomsskolen: To venner har begynt på første skoledag i den nye klassen. Den ene sliter med å finne seg selv og sin plass i det sosiale hierarkiet på skolen. Den andre har bare én eneste venn og har det vanskelig hjemme. Han har også en konspirasjonsteori om at alle voksne har et virus på hjernen og prøver å overta jorda.Samtidig, i Mexico: En hel skoleklasse drar til Månen, der de finner ut at månefolket tror at jorda er laget av gelé. Eller kanskje ikke. Kanskje det skjer noe helt annet. Det er ikke så farlig."De Voksne" er et improvisert barneskuespill som går rett inn i barnas virkelighet, klasserommet, og insisterer på at håp, drømmer og fantasi er helt på ekte.Forestillingen er basert på Fredrik Høyers bok «De Voksne».

Dinosaus H19

Musikk, Trinn: 1-7
DINOSAUS vil så gjerne være Galaksens største rockeband, men etter hvert skjønner de at det å være i et rockeband ikke bare handler om å spille rock og det å være kjendis. På en humoristisk, men også ettertenksom måte tas publikum med inn i DINOSAUSs rockestjerneverden hvor man vil lære å kjenne bandmedlemmene gjennom sangtekster og forskjellige situasjoner som oppstår underveis. 
Bandet består av 3 musikere hentet fra bluesrock bandet Pristine fra Tromsø.
DINOSAUS fremfører originale låter med nordnorske tekster, tilsatt en god porsjon humor og innrammet av et røft og rocka lydbilde. Det vil bli elektrisk blues, rock og popmusikk på veien mot å bli Galaksens største rockeband.
La det bli lyd! La det bli gitar! La det bli rock!"
(fritt oversatt fra AC/DC - Let There Be Rock)

Hus i hodet H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Dette utstillingskonseptet setter fokus på forventning, estetikk, selvforståelse, realfag, arkitektur, lekenhet og engasjement.Alle barn har et behov for å "bygge og bo", et sted å leke leke og drømme. Prosjektet utnytter dette i en kunsterisk tilnærming for å reflektere over hva et hus er, hva det betyr og hvordan vi tenker på det, og dermed hvem vi er. Samtidig demonstreres enkle geometriske, konstruksjonsmessige og romlige prinsipper gjennom dialog, lek, samarbeid og alt uten sårbar, avansert teknologi.Utstillingen består av 24 plansjer på 50 x 50 cm som avbilder ulike bygg fra hele verden. Fra det store til det lille, fra det normale og kjente til det spektakulære, fra eventyrpalass til utedo. Plansjene er trykket på 4 store, myke treninger med et bilde på hver side. Man ønsker seg en dialog med barna etterhvert som bildene kastes frem av treningene.Videre består utstillingen av et oppblåsbart element (5x5 meter) i en armert PVC-duk. Elementene er utformet slik at det kan "bygges", forandres fra flatt som en madrass til forskjellige vinkler. Som gavlet tak til å krype inn under, en høy vinklet vegg, en vippende vegg/gulvform osv. Elevene oppfordres til å se mulighetene i det oppblåsbare element, og gjennom samarbeid vil de kunne endre elementets form og plassering. Med terningene som supplement er det mange muligheter for fantasien til å lage ulike bygg.Om ønskelig kan det legges inn fotodokumentasjon av prosessen for hver gruppe.

Kong Ødipus V20

Scenekunst, Trinn: 9-10
Forestillingen er basert på Sofokles sin greske tragedie/drama «Kong Ødipus»,  skrevet ca. 425 f. kr. Dette er et drama på vers. Jeg har valgt å bruke Per Østbye sin oversettelse som utgangspunkt for min bearbeidelse.I mitt manus har jeg modernisert Østbyes språk og gjort endel av versene om til prosa. Dette for å gjøre det mer tilgjengelig for et ungt publikum. Dessuten er stykket gjort om til enmanns-teater. Jeg spiller alle rollene og bruker både masker, figurer og dukker underveis.Historien om Ødipus, er kort fortalt historien om den unge mannen som flykter fra sin hjemby for å komme unna en spådom om at han skal drepe sin far og gifte seg med sin mor. Han kommer til byen Teben og greier der å overvinne et monster, som har terrorisert byen i lang tid. På grunn av denne heltedåden og fordi den forrige kongen er død, blir han valgt til konge i landet. Han arver dronningen til den forrige kongen og lever lykkelig med henne.Men Teben er fortsatt forfulgt av ulykke og tunge tider. En spådom forteller at grunnen til dette er at drapet på den forrige kongen, Laios, ikke er oppklart. Kong Ødipus tar derfor på seg oppgaven å finne Laios sin morder og redde byen Teben og folket. Men det han finner er at morderen er ham selv og at dronningen, hans hustru, som han har 4 barn med, er hans mor!!!Stykket handler mye om forholdet far - sønn (foreldre – barn), om å søke etter sannheten og ikke minst om skyld og skyldfølelse.
Formen er en leken, en teaterlek, og den er veldig variert i uttrykket. Det er en type fortellerteater kan man vel si.Det kreves ingen forkunnskaper for å se forestillingen, men det kan være lurt å ha luktet litt på en gresk tragedie. Jon Fosse har ganske nylig oversatt Sofokles og historien om Ødipus til nynorsk, «Døden i Teben».

Scene! Art H19

Scenekunst, Trinn: 3-7
Sara Bonnard har funnet lykken og skal endelig få oppfylt drømmen ... å sette opp sin egen forestilling på en teaterscene!
Møt den meget pasjonerte skuespilleren Sara Bonnard.
Hun har kjøpt en pakke på internett: "Hvordan lage din egen forestilling på 45 minutter! Pengene tilbake hvis du ikke lykkes!" Hun bestiller en komplett pakke på nettet som inneholder en flatpakket scenografi, rekvisitter, kostyme, et manuskript og en CD med instruksjoner.
Her leker Guandaline Sagliocco seg med hvordan skuespillerkunsten følger publikum inn og ut av illusjonen og generøst deler de magiske øyeblikkene som oppstår, med hjelp av litt scenografi, lys og lyd.Forestillingen er co-produsert med Grenlandfriteater
Takk til Fredrik Brattberg for inspirerende innspill.
Støttet av Spenn.no

Scriptorium H19/V20

Kulturarv, Trinn: 7
Toner av gregoriansk sang , blafrende levende lys, lyden av fjærpennen som glir over pergamentet….. Hvem er denne personen i munkekappe? Vi møter en kalligraf som skriver på et stort manuskript.
Scriptorium tar elevene tilbake til middelalderen og arbeidet i et kloster med å skrive et middelaldermanuskript. Elevene vil få prøve seg på alle de ulike jobbene som  til sammen utgjorde et ferdig manuskript: rubrikatoren som laget overskriftene og farget de store bokstavene, kopisten som skrev selve hovedteksten , miniatyrmaleren som knuste fargepigmenter og dekorerte sidene, og gullpålegging til slutt. Elevene får utdelt egne skriveark(tre ulike nivåer) der de vil skrive med gotiske textura-bokstaver, de vil få dekorere sin egen forbokstav og legge på ekte bladgull.
Mål:
•    Få kjennskap til hva det vil si å lage et manuskript når det gjelder arbeidsmengde, tidsbruk og materialer.
•    Få forståelse for at en manuskriptside var en skatt i middelalderen, og at en håndskreven bok var svært verdifull som ikke var noe alle eide.Kompetansemål:
NORSK: etter 7.trinn:
•    Forstå , tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst.
•    Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy.
KRLE etter 7.trinn:
•    …..reflektere over forholdet mellom Bibelen og språk og kultur.
•    Presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til kristendommen.
SAMFUNNSFAG: etter 7.trinn
•    Plasssere ei handlingsrekkje i historie og samtid på tidsline og kart.(Utforskaren)
•    Fortelje om hovudtrekk ved samfunnsutviklinga i Noreg frå vikingtida til slutten av dansketida  og gjere nærare greie for it sentralt tema i denne perioden (Historie)

Smed for en dag H19/V20

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Smed for en dag er et undervisnings- og opplevelsesopplegg tuftet på solide kunnskaper i tradisjonshåndverk. Elevene får en kort innføring i smedfaget, deretter jobber de parvis ved feltessene. De får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og bruk av ulike typer verktøy. I prosessen tilegner de seg materialkunnskap om smijern. Alle elevene får smi sin egen ildrake.For hundre år siden var det smie på de fleste gårder, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er en av dem som har tilegnet seg og videreformidler tradisjonen og teknikkene fra de gamle bygdesmedene. Han er profesjonell smed med svennebrev og over 20 års erfaring i faget. Han har også vært smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter