Edland skule

Edland skule

Postadresse: Storegutvegen 48, 3895 EDLAND

Besøksadresse: Storegutvegen 48, 3895 EDLAND

Telefon: 35062260

Kontaktperson: Gøril Ramo Haave, 41602540, goril.ramo.haave@vinje.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • VGS

9 grader nord H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.
Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

BRIKKEDILLA - Vev eit band med brikkevev! H19/V20

Kulturarv, Trinn: 7
Vev eit band med brikkevev er ein produksjon som gjev elevar på 6. og 7. trinn ei innføring i brikkevev – ein bandvevteknikk med røter attende til forhistorisk tid. I vikingtid og mellomalder nådde teknikken eit høgdepunkt, og han er framleis i levande tradisjon i Noreg. Dette gjeld spesielt i Aust-Telemark, der brikkevovne band blir bruka til bunaden. Det breie midjebandet til beltestakken er t.d. vove med brikker. Med brikkevev kan ein veve flotte og kompliserte mønster, og somme av desse har etter gamal folketru hatt symbolsk og vernande innhald.Sjølve vevteknikken er enkel, kan brukast til mykje forskjellig og kan utførast med enkle reiskapar. Ein brukar gjerne firkanta brikker av papp, med hol i kvart hjørne. Ein trær renningstrådar i hola etter eit mønster framstilt som koordinatsystem, slik elevane kjenner det frå matematikktimane. Her er det i utgangspunktet stort rom for fantasifulle effektar med garn og fargar. Men i dette programmet får elevane utdelt ei ferdig ullgarnsrenning som dei sjølve skal træ i brikkene. Elevane får øving i å bruke reiskapar i samspel med eigen kropp. Både sitjestilling, handgrep, fingertuppkjensle og synet må brukast medvite. Dei må gjere ting i rett rekkjefylgje og arbeide konsentrert, dersom bandet skal få den breidda dei ynskjer og bli jamt. Dei må både vurdere og justere teknikken undervegs. Til gjengjeld får dei oppleve gleda av å "flyte" med i arbeidsrytmen og gløyme tid og stad, og ikkje minst av å sjå eit mønster vekse fram. Etter kvart som dei meistrar teknikken, vil dei kunne komponere eigne motiv og effektar i vevflata. Elevane får òg lære korleis ein kan avslutte og pynte det ferdige arbeidet.Det å kunne fordjupe seg i langsam skaping med hendene på denne måten, representerer ein kjærkomen kontrast til den digitale og hurtig omvekslande kvardagen elevane vanlegvis er omgjevne av.Produksjonen har stor appell både for jenter og gutar.  Og alle greier å få til eit konkret resultat: Eit fint band, som dei får med seg heim.

​​​​​​​Bandet elevane lagar kan t.d. brukast til nykelring, hårband, panneband, bokmerke, armband eller liknande.

Brune H19

Scenekunst, Trinn: 3-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune – superhelten som ikke er redd for noen ting. 

Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelttimene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.VINNER AV HEDDA-PRISEN 2017 FOR BESTE BARNEFORESTILLING.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdsomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.

Byplansjefene H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Byplansjefene Utstillingen ”Byplansjefene” lar barn leke med et enkelt og pedagogisk byggesett som får dem til å reflektere rundt våre bygdeomgivelser.
Hva er en god by? Hvorfor ser byene ut slik som de gjør? Hvordan burde de ha vært? Utstillingen er et spennende og interessant hjelpemiddel på veien mot de definerte målene for forståelse av arkitektur i læreplanen.
Gjennom prosjektering og utprøving får elevene en dypere forståelse for byplan og arkitektur, der de selv trer inn i rollen som byplansjefer. Elevene vil tilegne seg kunnskap om, og reflektere rundt byer, gater, plasser og bygninger med forskjellige funksjoner.
De vil få en større kulturell, samfunnsmessig og formal forståelse av våre bygdeomgivelser,  som igjen vil åpne opp for viktige diskusjoner som pågår i samfunnet elevene selv er en del av.

Fredrik Brattberg V20

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-10
Elevene skal i løpet av en 4 skoletimer få en innføring i å skrive teater og film. Opplegget vil ha to hovedmål:
1) at elevene skal lære de største forskjellene på å skrive novelle/ roman og å skrive teater og film, og
2) at elevene skal forstå hvordan man skaper undertekst når man skriver replikker. Altså, hvordan man lager karakterer som ikke alltid sier det de mener, men har baktanker og strategier, karakterer som gjerne sier en ting, tenker en annen og gjør en tredje.

Kurset er tenkt tredelt, hvor elevene først får en innføring, så en mulighet til å skrive, og så, til slutt, å kunne teste ut det de skriver med skuespillere fra klassen.

Hus i hodet H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Dette utstillingskonseptet setter fokus på forventning, estetikk, selvforståelse, realfag, arkitektur, lekenhet og engasjement.Alle barn har et behov for å "bygge og bo", et sted å leke leke og drømme. Prosjektet utnytter dette i en kunsterisk tilnærming for å reflektere over hva et hus er, hva det betyr og hvordan vi tenker på det, og dermed hvem vi er. Samtidig demonstreres enkle geometriske, konstruksjonsmessige og romlige prinsipper gjennom dialog, lek, samarbeid og alt uten sårbar, avansert teknologi.Utstillingen består av 24 plansjer på 50 x 50 cm som avbilder ulike bygg fra hele verden. Fra det store til det lille, fra det normale og kjente til det spektakulære, fra eventyrpalass til utedo. Plansjene er trykket på 4 store, myke treninger med et bilde på hver side. Man ønsker seg en dialog med barna etterhvert som bildene kastes frem av treningene.Videre består utstillingen av et oppblåsbart element (5x5 meter) i en armert PVC-duk. Elementene er utformet slik at det kan "bygges", forandres fra flatt som en madrass til forskjellige vinkler. Som gavlet tak til å krype inn under, en høy vinklet vegg, en vippende vegg/gulvform osv. Elevene oppfordres til å se mulighetene i det oppblåsbare element, og gjennom samarbeid vil de kunne endre elementets form og plassering. Med terningene som supplement er det mange muligheter for fantasien til å lage ulike bygg.Om ønskelig kan det legges inn fotodokumentasjon av prosessen for hver gruppe.

James Bond: Goldeneye + danseworkshop V20

Scenekunst, Trinn: 8-10
«James Bonds GoldenEye» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen med samme navn. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater, en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden.
Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen; alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

SLØTFACE H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.Selv fortalte Sløtface følgende om albumet:
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

Spor av dråper og røde nebb V20

Musikk, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i nebbet sitt. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting. Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik; og mye imellom.Musikken du får høre i denne konserten er en spennende blanding av jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter