Porsgrunn videregående skole

Porsgrunn videregående skole

Postadresse: Kjølnes Ring 58, 3917 Porsgrunn

Besøksadresse: , 3917

Telefon: 35917523 / 41122672

Kontaktperson: Olav Marius Andersen, 35917523, 41122672, olavmarius.andersen@vtfk.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle
  • Grunnskole

Alt for vitenskapen V20 (Grenland Friteater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
ALT FOR VITENSKAPEN!Historia om Kristian BirkelandDette er teaterforestillingen om den geniale forskeren som gjorde industrieventyret Norsk Hydro mulig, men som nesten ble glemt etter sin død. Ikke mange kjenner til det spennende og fargerike dramaet og den tragiske skjebnen hans. ”De uvanlige hendelsene i denne historien har faktisk funnet sted, og personene som er skildret, har faktisk levd”, skriver biografen Lucy Jago.Vi tar tilskuerne med på denne reisen fra en fjelltopp i Finnmark, via universitetet i Oslo og en fabrikkhall på Notodden til ørkenen i Egypt. Vi blir dratt inn i handlingene og får være tett på Birkelands banebrytende eksperimenter.ALT FOR VITENSKAPEN! skal spilles for både ungdom og voksne og blir full av action, dramatikk, humor og store følelser. Den gjør bruk av ild, røyk, videoinstallasjoner og lyseffekter og får et lydspor med industristøy og nyskrevet musikk. Under teaterfestivalen 2016 i Porsgrunn ble forestillingen spilt i spennende omgivelser på industriområdet på Herøya.

Charlie Chaplin & det 20.århundret H19/V20

Film, Trinn: VG1-VG3
Charlie Chaplin er en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene, og flere av filmene hans er gjengangere når filmhistoriens beste filmer kåres.Men Chaplin var så mye mer enn en mann som fikk våre beste- og oldeforeldre til å le seg skvett i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å tale svake gruppers sak, til å kommentere samfunnsutviklingen, til å advare mot farlige strømninger han så rundt seg og til å forfekte verdier som solidaritet og nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet, verdier som alle stod under press i Chaplins levetid.I den 60 minutter lange forestillingen drar manusforfatter Nick Hegreberg publikum gjennom høydepunktene i Chaplins liv, i spedd klipp fra en rekke av hans viktigste filmer. Hegreberg formidler sine tanker om hva som var så unikt med Chaplin som historieforteller og filmskaper, hvordan Chaplins filmer ble så populære i alle lag av befolkingen i alle verdens land, og hvorfor Chaplin fortsatt er relevant for oss i dag.

Det Andre Teateret kommer! V20

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Det Andre Teatret kommer!
Drømmer du om å se en action-film som handler om deg og Tae Kwon Doe-treninga di?
Drømmer du om en romantisk komedie der en gutt blir smittet av et virus i naturfagstimen og dør, men elsker kjæresten sin gjennom tid og rom?
Eller vil du se et Ibsen-stykke basert på matteboka di? Eller en musikal om hvorfor du ikke liker gym?

Check-check-check og check.

I «Det Andre Teatret kommer!» lager skuespillerne teater ut ifra dine forslag og ønsker. Alt kan bli teater!

Det kunne vært deg - Om valg, rasisme og fake news i Telemark under 2. verdenskrig V20

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Konsentrasjonsleirer, tyske soldater, jøder, Quisling og sult. Dette er knagger mange av oss har på 2. verdenskrig.
Norge ble okkupert av Tyskland 9. april 1940, og det ble etablert tyskerleirer flere steder i landet. Telemark og Grenland hadde mange leirer, blant annet var det vi nå kjenner som Herkules en strengt voktet tyskerleir.

Men hva vet vi egentlig om alle de enkeltskjebnene som bodde og virket i vår region? Vi forteller historiene til tre enkeltpersoner med bakgrunn i sentrale temaer: valg, fake news og rasisme.

Nora Gulbransen var alenemor og sjefsdesigner på Porsgrund Porselænsfabrik. Hun elsket tysk mote og hadde drømmejobben. I 1940 ble bestillingene og oppdragene brått endret. PP produserte nå enorme mengder porselen med hakekors til tyske kompanier og leirer rundt om i Norge. Hvilke valg sto Nora ovenfor? Hadde hun egentlig noe valg?

Carl P. Wright var høyrepolitiker og tidligere ordfører i Porsgrunn. I 1940 ble all norsk presse okkupert og det var kun nyheter godkjent av de tyske styresmaktene som ble distribuert. Carl kjente på et samfunnsansvar som politiker, og ønsket å dele nyheter om tingenes faktiske tilstand. Han ble redaktør for den illegale avisen «Alt for Norge». Dette var en svært alvorlig handling og kunne potensielt straffes med fengsel og tortur. Hva risikerte Carl ved å skrive illegale aviser? Hva drev han?

Sigurd Becker var jøde og bodde med familien sin i Skien. Jødene var tyskernes fremste fiende og største hatobjekt. Hvordan lever man et liv med hat? Kunne Sigurd komme seg unna tyskere? 

Elevene blir ledet inn i datidens realitet gjennom historier og rollespill og skal forsøke å forstå historien med dagens øyne.Det kunne vært deg.

Duun for Dummies H19/V20

Litteratur, Trinn: VG3
Duun for Dummies
Om råskap, sex og spenningOlav Duun blir innledningsvis presentert som en av Norges mest betydelige forfattere. Han var i en årrekke en av de heteste kandidatene til Nobelprisen i litteratur, og vi plasserer ham inn i en litteraturhistorisk sammenheng. Deretter gir vi en muntlig presentasjon av ««Millom røvarar og rettferdsmenneske». Novellen er handlingsmettet og full av dramatiske vendepunkter.Under gjennomgangen henviser vi til virkemidler som show it,don´t tell it, frempek, in medias res, antagonist/protagonist, og dramaturgigrepet heldigvis-uheldigvis med utgangspunkt i boka «Velkommen til språket» av Gro Dahle og Kjersti Wold.I novellen inviterer skurken, røverhøvdingen Blodørna, til en gruppevoldtekt. Dette gir oss mulighet for å snakke om grenser og seksualitet; om det å lage sine egne grenser og det å respektere andres. Dessuten vil vi se på hva som er likt og ulikt i den mannlige og den kvinnelige seksualiteten.Denne DKS-forestillingen er tenkt å være et kinderegg for elever og lærere.
1)    En introduksjon til Duuns forfatterskap.
2)    En demonstrasjon av litterære virkemidler. 
3)    Et stykke skjult seksualundervisning.

Hei, jeg er et dikt! H19/V20

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.

Hvordan ser du? Mekanikken i blikket H19/V20

Visuell kunst, Trinn: VG2-VG3
Disse bildene danner grunnlaget for en samtale om det å se. Hver for seg undersøker disse fotografiene ulike ståsteder du inntar for å se. Er kamera det samme som et øye? Hva tenker du imens du ser? Hvordan påvirker tankene til fotografen bildets oppbygning? Hva er det vi som betraktere ikke får se?
Denne formidlingen er et møte mellom fotografiet og den som ser. Fotografiet er det kunstneriske mediet som har utviklet seg mest rent teknisk. Dette påvirker muligens vår bruk og tolkning av den. Det er viktig at barn og ungdom får et bevisst og modent forhold til hvilken virkning bilde har på oss. Og slik også får en bevisst hodning til hvordan de selv bruker fotografiet. 

Smed for en dag H19/V20

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Smed for en dag er et undervisnings- og opplevelsesopplegg tuftet på solide kunnskaper i tradisjonshåndverk. Elevene får en kort innføring i smedfaget, deretter jobber de parvis ved feltessene. De får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og bruk av ulike typer verktøy. I prosessen tilegner de seg materialkunnskap om smijern. Alle elevene får smi sin egen ildrake.For hundre år siden var det smie på de fleste gårder, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er en av dem som har tilegnet seg og videreformidler tradisjonen og teknikkene fra de gamle bygdesmedene. Han er profesjonell smed med svennebrev og over 20 års erfaring i faget. Han har også vært smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.

Vildanden V20 (Teater Ibsen)

Scenekunst, Trinn: 10-VG3
Gregers Werle står tiltalt. Har han medvirket til at unge Hedvig Ekdal tok sitt eget liv (tiltale etter § 277, første ledd)? Eller, har han forlatt Hedvig i hjelpeløs tilstand (§ 288)? Dømmes han til fengsel i inntil 15 år eller går han fri?  Juryen, ti frivillige legmenn, valgt blant publikum, avgjør Gregers Werles skjebne.
Vildanden er fremført mer enn 20 000 ganger verden over. Endelig skal dommen falle. Vi kan love dere et dramatisk rettsoppgjør!Dette er etikk vs jus; løgn vs sannhet. Dette er jakten på sannheten om sannheten. Tåler vi den? Tåler vi at livsløgnen avsløres?

Teatersjefens kommentar:
“Ibsen har skapt en rekke med karakterer jeg vil kalle «idealister»: Vi har presten Brand, som vil gjøre ting fullt og helt – ikke stykkevis og delt. Vi har doktor Stockmann, som mener at den sterkeste mann i verden er han som står mest alene. Og vi har Gregers Werle, som ønsker å avsløre livsløgner. Felles for dem alle er at det går dem ille. Hvorfor er Ibsen så streng med idealistene? Er det ikke nettopp idealister verden trenger?

I Skien har jeg møtt mange som fordømmer Gregers Werle; de vil ikke engang si at han er hovedpersonen i Vildanden – selv om det for meg ikke er noen tvil om at dette er tilfelle. Nei; han der forferdelige fyren som leder Hedvig til selvmord vil de ikke forsvare! Men er ikke Gregers sitt prosjekt om å bringe sannhet inn i samfunnet godt? Trenger ikke verden nettopp mer åpenhet og sannhet?

Når Teater Ibsen nå presenterer verdens første versjon av Vildanden som et rettsdrama, så er det nettopp for at dere – folket – skal få lov til å være med og felle dom over idealisten Gregers Werle. Vi vil at dere skal få lov til å ta stilling til om livsløgner bør avsløres, eller ikke.

Retten er satt!”Thomas Bye

Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter