Porsgrunn videregående skole

Porsgrunn videregående skole

Postadresse: Kjølnes Ring 58, 3917 Porsgrunn

Besøksadresse: , 3917

Telefon: 35917523 / 41122672

Kontaktperson: Olav Marius Andersen, 35917523, 41122672, olav-marius.andersen@vtfk.no

Antall produksjoner: 13

  • Alle
  • Grunnskole

African Sunz H19

Musikk, Trinn: VG1-VG3
På tampen av 2016 slapp African Sunz afrobeat-hiten «KINKY», som var i fast rotasjon på NRK Mp3, P3 og andre nasjonale radiokanaler. Dette slippet var oppfølgeren til Norges første ekte Afrobeat-låt, «Mingele» feat Eben Jr.Siste årene har de sluppet «Million», «Sånn går det», «Promille», «Gi Mer» med flere, og har hittil blitt booket til bl.a By:Larm, Træna, Vinjerock, Mela og Rakettnatt. I en lang rekke rytmiske, melodiske, stemningsfulle og oppfinnsomme låter, svevende et sted mellom afrobeat og afrohouse finner vi gutta i African Sunz. Under by:larm 2017 var de et av innslagene som gjrode størst inntrykk på publikum og gruppa har nytt godt av dette siden.  

Alt for vitenskapen V20 (Grenland Friteater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
ALT FOR VITENSKAPEN!Historia om Kristian BirkelandDette er teaterforestillingen om den geniale forskeren som gjorde industrieventyret Norsk Hydro mulig, men som nesten ble glemt etter sin død. Ikke mange kjenner til det spennende og fargerike dramaet og den tragiske skjebnen hans. ”De uvanlige hendelsene i denne historien har faktisk funnet sted, og personene som er skildret, har faktisk levd”, skriver biografen Lucy Jago.Vi tar tilskuerne med på denne reisen fra en fjelltopp i Finnmark, via universitetet i Oslo og en fabrikkhall på Notodden til ørkenen i Egypt. Vi blir dratt inn i handlingene og får være tett på Birkelands banebrytende eksperimenter.ALT FOR VITENSKAPEN! skal spilles for både ungdom og voksne og blir full av action, dramatikk, humor og store følelser. Den gjør bruk av ild, røyk, videoinstallasjoner og lyseffekter og får et lydspor med industristøy og nyskrevet musikk. Under teaterfestivalen 2016 i Porsgrunn ble forestillingen spilt i spennende omgivelser på industriområdet på Herøya.

Charlie Chaplin & det 20.århundret H19/V20

Film, Trinn: VG1-VG3
Charlie Chaplin er en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene, og flere av filmene hans er gjengangere når filmhistoriens beste filmer kåres.Men Chaplin var så mye mer enn en mann som fikk våre beste- og oldeforeldre til å le seg skvett i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å tale svake gruppers sak, til å kommentere samfunnsutviklingen, til å advare mot farlige strømninger han så rundt seg og til å forfekte verdier som solidaritet og nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet, verdier som alle stod under press i Chaplins levetid.I den 60 minutter lange forestillingen drar manusforfatter Nick Hegreberg publikum gjennom høydepunktene i Chaplins liv, i spedd klipp fra en rekke av hans viktigste filmer. Hegreberg formidler sine tanker om hva som var så unikt med Chaplin som historieforteller og filmskaper, hvordan Chaplins filmer ble så populære i alle lag av befolkingen i alle verdens land, og hvorfor Chaplin fortsatt er relevant for oss i dag.

Det Andre Teateret kommer! V20

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
- Drømmer du om å se en action-film som handler om deg og bikkja di?
- Drømmer du om en romantisk komedie der folk får kreft og dør, men elsker hverandre gjennom tid og rom?
- Eller vil du se et Ibsen-stykke basert på matteboka di?
- Eller en musikal om hvorfor du ikke liker gym?
Check-check-check og check. I «Det Andre Teatret kommer!» lager skuespillerne teater ut i fra dine forslag og ønsker. Alt kan bli teater!

Det Andre Teatret holder til daglig til i Oslo der de spiller improteater 5 dager i uka. Nå har de kommet for å gjøre om hverdagen din til teater – og du kan få bestemme hva vi skal gjøre.

Det kunne vært deg - Om valg, rasisme og fake news i Telemark under 2. verdenskrig V20

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Konsentrasjonsleirer, tyske soldater, jøder, Quisling og sult. Dette er knagger mange av oss har på 2. verdenskrig.
Norge ble okkupert av Tyskland 9. april 1940, og det ble etablert tyskerleirer flere steder i landet. Telemark og Grenland hadde mange leirer, blant annet var det vi nå kjenner som Herkules en strengt voktet tyskerleir.

Men hva vet vi egentlig om alle de enkeltskjebnene som bodde og virket i vår region? Vi forteller historiene til tre enkeltpersoner med bakgrunn i sentrale temaer: valg, fake news og rasisme.

Nora Gulbransen var alenemor og sjefsdesigner på Porsgrund Porselænsfabrik. Hun elsket tysk mote og hadde drømmejobben. I 1940 ble bestillingene og oppdragene brått endret. PP produserte nå enorme mengder porselen med hakekors til tyske kompanier og leirer rundt om i Norge. Hvilke valg sto Nora ovenfor? Hadde hun egentlig noe valg?

Carl P. Wright var høyrepolitiker og tidligere ordfører i Porsgrunn. I 1940 ble all norsk presse okkupert og det var kun nyheter godkjent av de tyske styresmaktene som ble distribuert. Carl kjente på et samfunnsansvar som politiker, og ønsket å dele nyheter om tingenes faktiske tilstand. Han ble redaktør for den illegale avisen «Alt for Norge». Dette var en svært alvorlig handling og kunne potensielt straffes med fengsel og tortur. Hva risikerte Carl ved å skrive illegale aviser? Hva drev han?

Sigurd Becker var jøde og bodde med familien sin i Skien. Jødene var tyskernes fremste fiende og største hatobjekt. Hvordan lever man et liv med hat? Kunne Sigurd komme seg unna tyskere? 

Elevene blir ledet inn i datidens realitet gjennom historier og rollespill og skal forsøke å forstå historien med dagens øyne.Det kunne vært deg.

Duun for Dummies H19/V20

Litteratur, Trinn: VG3
Duun for Dummies
Om råskap, sex og spenningOlav Duun blir innledningsvis presentert som en av Norges mest betydelige forfattere. Han var i en årrekke en av de heteste kandidatene til Nobelprisen i litteratur, og vi plasserer ham inn i en litteraturhistorisk sammenheng. Deretter gir vi en muntlig presentasjon av ««Millom røvarar og rettferdsmenneske». Novellen er handlingsmettet og full av dramatiske vendepunkter.Under gjennomgangen henviser vi til virkemidler som show it,don´t tell it, frempek, in medias res, antagonist/protagonist, og dramaturgigrepet heldigvis-uheldigvis med utgangspunkt i boka «Velkommen til språket» av Gro Dahle og Kjersti Wold.I novellen inviterer skurken, røverhøvdingen Blodørna, til en gruppevoldtekt. Dette gir oss mulighet for å snakke om grenser og seksualitet; om det å lage sine egne grenser og det å respektere andres. Dessuten vil vi se på hva som er likt og ulikt i den mannlige og den kvinnelige seksualiteten.Denne DKS-forestillingen er tenkt å være et kinderegg for elever og lærere.
1)    En introduksjon til Duuns forfatterskap.
2)    En demonstrasjon av litterære virkemidler. 
3)    Et stykke skjult seksualundervisning.

Hei, jeg er et dikt! H19/V20

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.

Hvordan ser du? Mekanikken i blikket H19/V20

Visuell kunst, Trinn: VG2-VG3
Disse bildene danner grunnlaget for en samtale om det å se. Hver for seg undersøker disse fotografiene ulike ståsteder du inntar for å se. Er kamera det samme som et øye? Hva tenker du imens du ser? Hvordan påvirker tankene til fotografen bildets oppbygning? Hva er det vi som betraktere ikke får se?
Denne formidlingen er et møte mellom fotografiet og den som ser. Fotografiet er det kunstneriske mediet som har utviklet seg mest rent teknisk. Dette påvirker muligens vår bruk og tolkning av den. Det er viktig at barn og ungdom får et bevisst og modent forhold til hvilken virkning bilde har på oss. Og slik også får en bevisst hodning til hvordan de selv bruker fotografiet. 

Litteraturfestival Porsgrunn VGS H19

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
DKS Telemark sammen med Porsgrunn videregående skole har fullt fokus på litteratur 16.oktober 2019. Da kommer 14 forfattere  på besøk og alle skolens nær 1000 elever vil denne dagen oppleve  et mangfold av norsk littaratur på nært hold. Det blir slampoesi, foredrag, opplesning og workshop i  i klasserom, auditorier og  bibliotek.  Det blir konserter i Porsgrunnshallen mellom kl.11.15 - kl.12.45. På scenen kommer Fredrik Høyer, African Sunz og Sløtface!  Første gang vi prøver et slikt heldags arrangement i DKS i Telemark, det måtte bli med litteratur i fokus i Bokåret 2019. 

SLØTFACE H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.Selv fortalte Sløtface følgende om albumet:
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

Smed for en dag H19/V20

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Smed for en dag er et undervisnings- og opplevelsesopplegg tuftet på solide kunnskaper i tradisjonshåndverk. Elevene får en kort innføring i smedfaget, deretter jobber de parvis ved feltessene. De får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og bruk av ulike typer verktøy. I prosessen tilegner de seg materialkunnskap om smijern. Alle elevene får smi sin egen ildrake.For hundre år siden var det smie på de fleste gårder, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er en av dem som har tilegnet seg og videreformidler tradisjonen og teknikkene fra de gamle bygdesmedene. Han er profesjonell smed med svennebrev og over 20 års erfaring i faget. Han har også vært smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.

The Urban Legend H19

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Malcolm T. Madiba er en 29 år gammel lærer ved en videregående skole i den oppdiktede byen «Capital City» (også kjent som Guds by). Byen er nær konkurs, korrupsjon og kriminalitet rår i en by med nedslitt moral og et dertil hørende politikorps. Etter at en nær venn blir ranet og Malcolms fetter blir myrdet, sverger Malcolm på at alle kriminelle skal få som fortjent. Malcolm starter sin modige kamp mot onde krefter i byen og andre steder verden over hvor hans rettferdighetssans tar ham. Utkledt som «Urban Legend», i et gult og svart kostyme, benytter Malcolm seg av ferdigheter innen kampsport. Elevene møter skaperen av The Urban Legend, Josef Yohannes, om hans oppvekst på Lindeberg i Oslo, bakgrunnen hans og ideen bak superhelten.

Yohannes snakker om hvordan det hele startet og veien dit han er i dag. Hvilke erfaringer, gode og dårlige, han har gjort på reisen samt hva han har klart å oppnå.I tillegg forteller han om sin visjon, og hva han har ofret for å komme dit han er idag - og sine fremtidige planer og ambisjoner.The Urban Legend er skolepensum på norske skoler og valgt som stripe i Usa´s største av USA Today, som har mer enn 70 millioner lesere.

Verdensarven i Telemark: Rjukan H19/V20

Kulturarv, Trinn: VG2-VG3
Besøket på Rjukan og formidling av historiene vil foregå på Industriarbeidermuseet ( NIA ) på Vemork, på Mæl og på Krossobanen. Andre lokasjoner kan avtales.Verdensarvstatus, som ble en realitet 5.juli 2015, bygger på fire komponenter knyttet til perioden 1905-1945:•    Kraftproduksjonen. Dette omfatter dammer, tuneller, kraftlinjer og kraftstasjoner fra Møsvatn til Notodden, der vannkraft ble til elektrisk kraft.
•    Fabrikkområdene. Dette omfatter Hydroparkene på Rjukan og Notodden med sin bygningsmasse, og maskinelt utstyr som lysbueovner og elektrolysører. Fabrikkanleggene sørget for produksjon av kunstgjødsel og en del biprodukter. 
•    Transportåren. Dette omfatter Rjukanbanen, Tinnsjøfergene, Tinnosbanen og utskipningspunkter for industriproduktet kunstgjødsel, som ble fraktet med tog og båt ut i verden. 
•    Industrisamfunnet. Dette omfatter bydeler på Notodden, og Rjukan som såkalt “company town” – en hel by bygd av Norsk Hydro. Det gjelder boliger, institusjoner, næringsbygg, veier, parker osv. som var nødvendige for at industriaksen Rjukan-Notodden fungerte som samfunn.Norsk Hydros anlegg for kunstgjødselproduksjon på Notodden og Rjukan i begynnelsen av 1900-tallet var norsk industri i verdensklasse. Den var basert på en norsk oppfinnelse, på norsk vannkraft og utenlandsk kapital. Norsk Hydros etablering på Notodden og Rjukan fremstår som det best bevarte eksempelet i Norge på den andre industrielle revolusjon, hvor en brukte elektrisk kraft for industriproduksjon. Dette bidro til å forandre Norge og til å skape et moderne velferdssamfunn.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter