Bø Videregående skole

Bø Videregående skole

Postadresse: Postboks 54, 3833 Bø i Telemark

Besøksadresse: Gymnasbakken 23, 3800 Bø i Telemark

Telefon: 35919007/47630243

Kontaktperson: Marius Vøllestad, 95871707, marius.vollestad@vtfk.no, Randi Stokland, 47630243, randi.stokland@vtfk.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • Grunnskole

Alt for vitenskapen V20 (Grenland Friteater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
ALT FOR VITENSKAPEN!Historia om Kristian BirkelandDette er teaterforestillingen om den geniale forskeren som gjorde industrieventyret Norsk Hydro mulig, men som nesten ble glemt etter sin død. Ikke mange kjenner til det spennende og fargerike dramaet og den tragiske skjebnen hans. ”De uvanlige hendelsene i denne historien har faktisk funnet sted, og personene som er skildret, har faktisk levd”, skriver biografen Lucy Jago.Vi tar tilskuerne med på denne reisen fra en fjelltopp i Finnmark, via universitetet i Oslo og en fabrikkhall på Notodden til ørkenen i Egypt. Vi blir dratt inn i handlingene og får være tett på Birkelands banebrytende eksperimenter.ALT FOR VITENSKAPEN! skal spilles for både ungdom og voksne og blir full av action, dramatikk, humor og store følelser. Den gjør bruk av ild, røyk, videoinstallasjoner og lyseffekter og får et lydspor med industristøy og nyskrevet musikk. Under teaterfestivalen 2016 i Porsgrunn ble forestillingen spilt i spennende omgivelser på industriområdet på Herøya.

Danseworkshop med Absence crew V20

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Danseworkshop med Ole Petter Knarvik, Daniel Grindeland, Hans Kristian Fjeld Andersen og Christopher Bottolfsen fra Absence crew.«Vi har spilt Askeladden for over 350 000 barn og unge og vi ser så utrolig mye danseglede alle steder vi drar. Absence ønsker nå å kunne reise rundt og holde workshops for å gi alle danseglade barn og ungdom en sjanse til å lære seg dette. Vi jobber for at hver og en skal få en opplevelse av mestring og utvikling, og vi skal fremme glede, spenning og utfordring.Vårt fokus er at alle elevene, store og små, de tøffe og sjenerte skal føle at de er i samme båt og gjennom dans vil vi gi de en følelse av samarbeid og tilhørighet. Gjennom timen må elevene motivere og hjelpe hverandre for å skape et sterkere fellesskap. Vi tar rett og slett elevene med på en spennende, aktiv og lærerik dansetime spekket full av glede og samhold».

Duun for Dummies H19/V20

Litteratur, Trinn: VG3
Duun for Dummies
Om råskap, sex og spenningOlav Duun blir innledningsvis presentert som en av Norges mest betydelige forfattere. Han var i en årrekke en av de heteste kandidatene til Nobelprisen i litteratur, og vi plasserer ham inn i en litteraturhistorisk sammenheng. Deretter gir vi en muntlig presentasjon av ««Millom røvarar og rettferdsmenneske». Novellen er handlingsmettet og full av dramatiske vendepunkter.Under gjennomgangen henviser vi til virkemidler som show it,don´t tell it, frempek, in medias res, antagonist/protagonist, og dramaturgigrepet heldigvis-uheldigvis med utgangspunkt i boka «Velkommen til språket» av Gro Dahle og Kjersti Wold.I novellen inviterer skurken, røverhøvdingen Blodørna, til en gruppevoldtekt. Dette gir oss mulighet for å snakke om grenser og seksualitet; om det å lage sine egne grenser og det å respektere andres. Dessuten vil vi se på hva som er likt og ulikt i den mannlige og den kvinnelige seksualiteten.Denne DKS-forestillingen er tenkt å være et kinderegg for elever og lærere.
1)    En introduksjon til Duuns forfatterskap.
2)    En demonstrasjon av litterære virkemidler. 
3)    Et stykke skjult seksualundervisning.

Hei, jeg er et dikt! H19/V20

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.

Hvordan ser du? Mekanikken i blikket H19/V20

Visuell kunst, Trinn: VG2-VG3
Disse bildene danner grunnlaget for en samtale om det å se. Hver for seg undersøker disse fotografiene ulike ståsteder du inntar for å se. Er kamera det samme som et øye? Hva tenker du imens du ser? Hvordan påvirker tankene til fotografen bildets oppbygning? Hva er det vi som betraktere ikke får se?
Denne formidlingen er et møte mellom fotografiet og den som ser. Fotografiet er det kunstneriske mediet som har utviklet seg mest rent teknisk. Dette påvirker muligens vår bruk og tolkning av den. Det er viktig at barn og ungdom får et bevisst og modent forhold til hvilken virkning bilde har på oss. Og slik også får en bevisst hodning til hvordan de selv bruker fotografiet. 

Salte kyss V20

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Møte med billedkunstner
I sitt kunstnerskap tar Shwan Dler Qaradaki utgangspunkt i eget erfaringsmateriale, og har i løpet av kort tid rukket å etablere seg som kunstner med en særegen signatur.I filmtriologien Salte kyss byr kunstneren på en sterk og personlig reise fra barndom i Kurdistan, livet på flukt og til et voksenliv i Norge. I denne digitale billedfortellingen anvender Qaradaki både tegninger, akvareller, fortografier, film og en tydelig fortellerstemme.Elevene vil i dette kunstnermøtet få se den siste delen av hans filmtriologi. I møtet med elevene vil han snakke om både innholdet i Salte kyss 3 og hvordan han har laget den digitale billedfortellingen.

SLØTFACE H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.Selv fortalte Sløtface følgende om albumet:
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

Verdensarven i Telemark: Rjukan H19/V20

Kulturarv, Trinn: VG2-VG3
Besøket på Rjukan og formidling av historiene vil foregå på Industriarbeidermuseet ( NIA ) på Vemork, på Mæl og på Krossobanen. Andre lokasjoner kan avtales.Verdensarvstatus, som ble en realitet 5.juli 2015, bygger på fire komponenter knyttet til perioden 1905-1945:•    Kraftproduksjonen. Dette omfatter dammer, tuneller, kraftlinjer og kraftstasjoner fra Møsvatn til Notodden, der vannkraft ble til elektrisk kraft.
•    Fabrikkområdene. Dette omfatter Hydroparkene på Rjukan og Notodden med sin bygningsmasse, og maskinelt utstyr som lysbueovner og elektrolysører. Fabrikkanleggene sørget for produksjon av kunstgjødsel og en del biprodukter. 
•    Transportåren. Dette omfatter Rjukanbanen, Tinnsjøfergene, Tinnosbanen og utskipningspunkter for industriproduktet kunstgjødsel, som ble fraktet med tog og båt ut i verden. 
•    Industrisamfunnet. Dette omfatter bydeler på Notodden, og Rjukan som såkalt “company town” – en hel by bygd av Norsk Hydro. Det gjelder boliger, institusjoner, næringsbygg, veier, parker osv. som var nødvendige for at industriaksen Rjukan-Notodden fungerte som samfunn.Norsk Hydros anlegg for kunstgjødselproduksjon på Notodden og Rjukan i begynnelsen av 1900-tallet var norsk industri i verdensklasse. Den var basert på en norsk oppfinnelse, på norsk vannkraft og utenlandsk kapital. Norsk Hydros etablering på Notodden og Rjukan fremstår som det best bevarte eksempelet i Norge på den andre industrielle revolusjon, hvor en brukte elektrisk kraft for industriproduksjon. Dette bidro til å forandre Norge og til å skape et moderne velferdssamfunn.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter