Vest-Telemark videregående skole

Vest-Telemark videregående skole

Postadresse: Storvegen 195, 3880 DALEN

Besøksadresse: , 3880

Telefon: 35919702/90184382

Kontaktperson: Siv Reidun Eide, 35919702, 95854292, siv.reidun.eide@vtfk.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • Grunnskole

African Sunz H19

Musikk, Trinn: VG1-VG3
På tampen av 2016 slapp African Sunz afrobeat-hiten «KINKY», som var i fast rotasjon på NRK Mp3, P3 og andre nasjonale radiokanaler. Dette slippet var oppfølgeren til Norges første ekte Afrobeat-låt, «Mingele» feat Eben Jr.Siste årene har de sluppet «Million», «Sånn går det», «Promille», «Gi Mer» med flere, og har hittil blitt booket til bl.a By:Larm, Træna, Vinjerock, Mela og Rakettnatt. I en lang rekke rytmiske, melodiske, stemningsfulle og oppfinnsomme låter, svevende et sted mellom afrobeat og afrohouse finner vi gutta i African Sunz. Under by:larm 2017 var de et av innslagene som gjrode størst inntrykk på publikum og gruppa har nytt godt av dette siden.  

Danseworkshop med Absence crew V20

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Danseworkshop med Ole Petter Knarvik, Daniel Grindeland, Hans Kristian Fjeld Andersen og Christopher Bottolfsen fra Absence crew.«Vi har spilt Askeladden for over 350 000 barn og unge og vi ser så utrolig mye danseglede alle steder vi drar. Absence ønsker nå å kunne reise rundt og holde workshops for å gi alle danseglade barn og ungdom en sjanse til å lære seg dette. Vi jobber for at hver og en skal få en opplevelse av mestring og utvikling, og vi skal fremme glede, spenning og utfordring.Vårt fokus er at alle elevene, store og små, de tøffe og sjenerte skal føle at de er i samme båt og gjennom dans vil vi gi de en følelse av samarbeid og tilhørighet. Gjennom timen må elevene motivere og hjelpe hverandre for å skape et sterkere fellesskap. Vi tar rett og slett elevene med på en spennende, aktiv og lærerik dansetime spekket full av glede og samhold».

Duun for Dummies H19/V20

Litteratur, Trinn: VG3
Duun for Dummies
Om råskap, sex og spenningOlav Duun blir innledningsvis presentert som en av Norges mest betydelige forfattere. Han var i en årrekke en av de heteste kandidatene til Nobelprisen i litteratur, og vi plasserer ham inn i en litteraturhistorisk sammenheng. Deretter gir vi en muntlig presentasjon av ««Millom røvarar og rettferdsmenneske». Novellen er handlingsmettet og full av dramatiske vendepunkter.Under gjennomgangen henviser vi til virkemidler som show it,don´t tell it, frempek, in medias res, antagonist/protagonist, og dramaturgigrepet heldigvis-uheldigvis med utgangspunkt i boka «Velkommen til språket» av Gro Dahle og Kjersti Wold.I novellen inviterer skurken, røverhøvdingen Blodørna, til en gruppevoldtekt. Dette gir oss mulighet for å snakke om grenser og seksualitet; om det å lage sine egne grenser og det å respektere andres. Dessuten vil vi se på hva som er likt og ulikt i den mannlige og den kvinnelige seksualiteten.Denne DKS-forestillingen er tenkt å være et kinderegg for elever og lærere.
1)    En introduksjon til Duuns forfatterskap.
2)    En demonstrasjon av litterære virkemidler. 
3)    Et stykke skjult seksualundervisning.

Hei, jeg er et dikt! H19/V20

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.

SLØTFACE H19

Musikk, Trinn: 8-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.Selv fortalte Sløtface følgende om albumet:
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

Smed for en dag H19/V20

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Smed for en dag er et undervisnings- og opplevelsesopplegg tuftet på solide kunnskaper i tradisjonshåndverk. Elevene får en kort innføring i smedfaget, deretter jobber de parvis ved feltessene. De får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og bruk av ulike typer verktøy. I prosessen tilegner de seg materialkunnskap om smijern. Alle elevene får smi sin egen ildrake.For hundre år siden var det smie på de fleste gårder, og alle bygder hadde smeder. Terje Granås er en av dem som har tilegnet seg og videreformidler tradisjonen og teknikkene fra de gamle bygdesmedene. Han er profesjonell smed med svennebrev og over 20 års erfaring i faget. Han har også vært smed-stipendiat i tre år ved Norsk Håndverksinstitutt.

Verdensarven i Telemark, Pionerbyen - Notodden H19/V20

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Hva er greia med verdensarv? Og hva er bakgrunnen for at Rjukan-Notodden Industriarv er skrevet inn på UNESCO sin verdensarvliste over områder med helt unik og universell verdi? Formidlingsopplegget «Pionerbyen» skal gi deg noen av svarene. Det handler om å være pioner, om å finne opp noe nytt som markedet trenger. Det handler om samarbeid og galskap, om å tørre å satse og utnytte naturens ressurser til noe stort. Rjukan-Notodden industriarv var sterke uttrykk for den andre industrielle revolusjon med vannkraften som drivkraft i Norge. Ideene ble til industri som gav arbeidsplasser og skapte to nye byer.
Gjennom dialogbasert omvisning, gruppearbeid og teater får du innblikk i noen viktige elementer av industrireisinga her på Notodden. For det var på Notodden det hele startet, bekreftet generaldirektøren Sam Eyde, en av pionerne. Er det noe i denne historien vi kan dra nytte av i dag?Formidlingsopplegget er tverrfaglig og knyttet til kompetansemål i historie, norsk og fysikk.
Om utstillingen Gnisten
Utstillingen Gnisten handler om starten på et industrielt eventyr som fant sted i Telemark for litt mer enn 100 år siden – og som nå er blitt verdensarv, innskrevet på UNESCOs verdensarvliste i 2015. Med utgangspunkt i kreftene i elven Tinnåa ble det i Hydroparken her på Notodden for første gang fremstilt nitrogengjødsel (kalksalpeter) til landbruket i full industriell skala. Enda større kraftverk og fabrikker ble bygd på Rjukan få år seinere. Utgangspunktet for denne industrien – lysbueovnen - er rangert som tidenes viktigste oppfinnelse i Norge. I utstillingen får du vite hvorfor.Du blir bedre kjent med professor Kristian Birkeland og ingeniør Sam Eyde. De to lyktes med å skape en helt ny industri i Norge. Det skjedde i sterk konkurranse med sterke fagmiljøer i andre land. Du tas med til middagsselskapet hvor Birkeland og Eyde møttes for første gang, den 13. februar 1903, hos statsråd Gunnar Knudsen. Eyde kalte denne dagen for «den norske kvelstoffindustriens fødselsdag».Utstillingen handler også om bygging av kraftverk, industri, bysamfunn og om interessen som nitrogengjødsel-produktet Norgesalpeter skapte. Dette var et produkt hele verden trengte.
Om Theodor Kittelsens malerier i Kunstmuseet

Theodor Severin Kittelsen (1857-1914) var en norsk maler, tegner og illustratør. Han er kanskje mest kjent som eventyr-tegneren gjennom illustrasjonene til Asbjørnsen og Moes folkeeventyr. I 1907 og 1908 laget han fem akvareller på bestilling fra Hydros generaldirektør Sam Eyde. Akvarellene skildrer utbyggingen av kraftverket Svælgfoss og industriutbyggingen på Notodden og Rjukan som et industrieventyr. Her møter du Askeladden og andre mytologiske vesener pakket inn i industriutbyggingen. Hvordan vil dere vurdere verkene som formidlere av verdensarven?

Om Admini og Grønnbyen
Byvandringen starter ved Verdensarvsenteret på det fredede industriområdet Tinfos. Guiden forteller deg hvorfor. Turen går videre til Hydros administrasjonsbygning, som generaldirektør Sam Eyde fikk satt opp i 1906 i en stil som uttrykker tyngde og fremtidstro. Her hadde direktøren god oversikt over fabrikkene og arbeidernes boligområde. Fra Villamoen, der funksjonærer og ingeniører bodde, kommer vi ned til arbeidernes boligområde Grønnbyen, som var Norges første hageby. Herfra er det kort vei ned til arbeidsplassen i Hydroparken, hvor vandringen avsluttes.

Her kan du lese mer om Rjukan-Notodden Industriarv: https://industriarven.no/

Verdensarven i Telemark: Rjukan H19/V20

Kulturarv, Trinn: VG2-VG3
Besøket på Rjukan og formidling av historiene vil foregå på Industriarbeidermuseet ( NIA ) på Vemork, på Mæl og på Krossobanen. Andre lokasjoner kan avtales.Verdensarvstatus, som ble en realitet 5.juli 2015, bygger på fire komponenter knyttet til perioden 1905-1945:•    Kraftproduksjonen. Dette omfatter dammer, tuneller, kraftlinjer og kraftstasjoner fra Møsvatn til Notodden, der vannkraft ble til elektrisk kraft.
•    Fabrikkområdene. Dette omfatter Hydroparkene på Rjukan og Notodden med sin bygningsmasse, og maskinelt utstyr som lysbueovner og elektrolysører. Fabrikkanleggene sørget for produksjon av kunstgjødsel og en del biprodukter. 
•    Transportåren. Dette omfatter Rjukanbanen, Tinnsjøfergene, Tinnosbanen og utskipningspunkter for industriproduktet kunstgjødsel, som ble fraktet med tog og båt ut i verden. 
•    Industrisamfunnet. Dette omfatter bydeler på Notodden, og Rjukan som såkalt “company town” – en hel by bygd av Norsk Hydro. Det gjelder boliger, institusjoner, næringsbygg, veier, parker osv. som var nødvendige for at industriaksen Rjukan-Notodden fungerte som samfunn.Norsk Hydros anlegg for kunstgjødselproduksjon på Notodden og Rjukan i begynnelsen av 1900-tallet var norsk industri i verdensklasse. Den var basert på en norsk oppfinnelse, på norsk vannkraft og utenlandsk kapital. Norsk Hydros etablering på Notodden og Rjukan fremstår som det best bevarte eksempelet i Norge på den andre industrielle revolusjon, hvor en brukte elektrisk kraft for industriproduksjon. Dette bidro til å forandre Norge og til å skape et moderne velferdssamfunn.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter