Kragerøskjærgården montessoriskole

Kragerøskjærgården montessoriskole

Postadresse: Stoppedalsveien 24, 3780 Skåtøy

Besøksadresse: Stoppedalsveien 24, 3780 Skåtøy

Telefon: 90 73 28 44

Kontaktperson: Maria Borkhus, 91 56 23 63 (helst sms), maria@kragero-montessori.no

Antall produksjoner: 6

  • Alle

Byplansjefene H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Byplansjefene Utstillingen ”Byplansjefene” lar barn leke med et enkelt og pedagogisk byggesett som får dem til å reflektere rundt våre bygdeomgivelser.
Hva er en god by? Hvorfor ser byene ut slik som de gjør? Hvordan burde de ha vært? Utstillingen er et spennende og interessant hjelpemiddel på veien mot de definerte målene for forståelse av arkitektur i læreplanen.
Gjennom prosjektering og utprøving får elevene en dypere forståelse for byplan og arkitektur, der de selv trer inn i rollen som byplansjefer. Elevene vil tilegne seg kunnskap om, og reflektere rundt byer, gater, plasser og bygninger med forskjellige funksjoner.
De vil få en større kulturell, samfunnsmessig og formal forståelse av våre bygdeomgivelser,  som igjen vil åpne opp for viktige diskusjoner som pågår i samfunnet elevene selv er en del av.

De voksne (NB! OVERRASKELSE FOR ELEVENE!) H19/V20

Scenekunst, Trinn: 5-7
Fire merkelige mennesker stormer inn i klasserommet. De sier de er kommet for å «sprenge farger inn i hjernene deres» for å hjelpe dere, og de har dårlig tid. Samtidig, på ungdomsskolen: To venner har begynt på første skoledag i den nye klassen. Den ene sliter med å finne seg selv og sin plass i det sosiale hierarkiet på skolen. Den andre har bare én eneste venn og har det vanskelig hjemme. Han har også en konspirasjonsteori om at alle voksne har et virus på hjernen og prøver å overta jorda.Samtidig, i Mexico: En hel skoleklasse drar til Månen, der de finner ut at månefolket tror at jorda er laget av gelé. Eller kanskje ikke. Kanskje det skjer noe helt annet. Det er ikke så farlig."De Voksne" er et improvisert barneskuespill som går rett inn i barnas virkelighet, klasserommet, og insisterer på at håp, drømmer og fantasi er helt på ekte.Forestillingen er basert på Fredrik Høyers bok «De Voksne».

Dinosaus H19

Musikk, Trinn: 1-7
DINOSAUS vil så gjerne være Galaksens største rockeband, men etter hvert skjønner de at det å være i et rockeband ikke bare handler om å spille rock og det å være kjendis. På en humoristisk, men også ettertenksom måte tas publikum med inn i DINOSAUSs rockestjerneverden hvor man vil lære å kjenne bandmedlemmene gjennom sangtekster og forskjellige situasjoner som oppstår underveis. 
Bandet består av 3 musikere hentet fra bluesrock bandet Pristine fra Tromsø.
DINOSAUS fremfører originale låter med nordnorske tekster, tilsatt en god porsjon humor og innrammet av et røft og rocka lydbilde. Det vil bli elektrisk blues, rock og popmusikk på veien mot å bli Galaksens største rockeband.
La det bli lyd! La det bli gitar! La det bli rock!"
(fritt oversatt fra AC/DC - Let There Be Rock)

Hus i hodet H19/V20

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Dette utstillingskonseptet setter fokus på forventning, estetikk, selvforståelse, realfag, arkitektur, lekenhet og engasjement.Alle barn har et behov for å "bygge og bo", et sted å leke leke og drømme. Prosjektet utnytter dette i en kunsterisk tilnærming for å reflektere over hva et hus er, hva det betyr og hvordan vi tenker på det, og dermed hvem vi er. Samtidig demonstreres enkle geometriske, konstruksjonsmessige og romlige prinsipper gjennom dialog, lek, samarbeid og alt uten sårbar, avansert teknologi.Utstillingen består av 24 plansjer på 50 x 50 cm som avbilder ulike bygg fra hele verden. Fra det store til det lille, fra det normale og kjente til det spektakulære, fra eventyrpalass til utedo. Plansjene er trykket på 4 store, myke treninger med et bilde på hver side. Man ønsker seg en dialog med barna etterhvert som bildene kastes frem av treningene.Videre består utstillingen av et oppblåsbart element (5x5 meter) i en armert PVC-duk. Elementene er utformet slik at det kan "bygges", forandres fra flatt som en madrass til forskjellige vinkler. Som gavlet tak til å krype inn under, en høy vinklet vegg, en vippende vegg/gulvform osv. Elevene oppfordres til å se mulighetene i det oppblåsbare element, og gjennom samarbeid vil de kunne endre elementets form og plassering. Med terningene som supplement er det mange muligheter for fantasien til å lage ulike bygg.Om ønskelig kan det legges inn fotodokumentasjon av prosessen for hver gruppe.

Mørkemodig V20

Scenekunst, Trinn: 1-5
Mørkemodig er en magisk, eventyrlig og poetisk forestilling om alt det vakre som bare finnes når det er mørkt. En sti som plutselig deler seg, lysende telt og lyden av dyr. Med hodetelefoner på ørene blir du ledet gjennom en oppdagelsesferd inn i en fremmed skog.Mørkemodig inviterer til utforskning, deltagelse og interaktive møter med karakterene. Etter premieren på Festspillene i Nord-Norge ga Harstad Tidende forestillingen terningkast 6.Katrine Strøm har hatt enorm suksess med barneforestillingene sine. Hun har produsert mer enn 15 forestillinger og har spilt teater i Italia, Mexico, på Island, i Litauen og i India og Russland. Hun er utdannet skuespiller og i tillegg til den jobben hun gjorde med Teaterklubb ´81 hjemme på Dverberg i mange år, var hun med å starte opp barne- og ungdomsteatret Lille Hålogaland Teater i 2010, der spesielt ”Virginia og julenissen” har gått for fulle hus i tre år.I samarbeid med: Figurteatret i Nordland og Festspillene i Nord-Norge.Støttet av: Norsk kulturråd, Kunstløftet, Spenn, Nordland fylke og Figurteatret i Nordland

Scriptorium H19/V20

Kulturarv, Trinn: 7
Toner av gregoriansk sang , blafrende levende lys, lyden av fjærpennen som glir over pergamentet….. Hvem er denne personen i munkekappe? Vi møter en kalligraf som skriver på et stort manuskript.
Scriptorium tar elevene tilbake til middelalderen og arbeidet i et kloster med å skrive et middelaldermanuskript. Elevene vil få prøve seg på alle de ulike jobbene som  til sammen utgjorde et ferdig manuskript: rubrikatoren som laget overskriftene og farget de store bokstavene, kopisten som skrev selve hovedteksten , miniatyrmaleren som knuste fargepigmenter og dekorerte sidene, og gullpålegging til slutt. Elevene får utdelt egne skriveark(tre ulike nivåer) der de vil skrive med gotiske textura-bokstaver, de vil få dekorere sin egen forbokstav og legge på ekte bladgull.
Mål:
•    Få kjennskap til hva det vil si å lage et manuskript når det gjelder arbeidsmengde, tidsbruk og materialer.
•    Få forståelse for at en manuskriptside var en skatt i middelalderen, og at en håndskreven bok var svært verdifull som ikke var noe alle eide.Kompetansemål:
NORSK: etter 7.trinn:
•    Forstå , tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst.
•    Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy.
KRLE etter 7.trinn:
•    …..reflektere over forholdet mellom Bibelen og språk og kultur.
•    Presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til kristendommen.
SAMFUNNSFAG: etter 7.trinn
•    Plasssere ei handlingsrekkje i historie og samtid på tidsline og kart.(Utforskaren)
•    Fortelje om hovudtrekk ved samfunnsutviklinga i Noreg frå vikingtida til slutten av dansketida  og gjere nærare greie for it sentralt tema i denne perioden (Historie)
Uttrykksform
Åpne filter