Den kulturelle skolesekken Telemark
Postadresse: Telemark fylkeskommune, pb. 2844, 3702 Skien
Besøksadresse: Fylkeshuset, 3706 Skien
Telefon: • Nettsted: www.dkstelemark.no
Skriv ditt liv V18
Produksjonsliste
Program

Skriv ditt liv V18

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

Dette er et skrivekurs for alle, enten du har en forfatter i magen eller ikke har tro på at du kan skrive. Kurset er lagt opp på en uformell og leken måte som setter hver elevs kreative muligheter og evner i sentrum. Gjennom forskjellige skriveøvelser, tekster og diskusjoner vil elevene i løpet av to timer produsere korte skjønnlitterære tekster. Kurset vil sveipe innom karakterbygging, fortelling, kortprosa og poesi.

Joakim Kjørsvik (f. 1979) fra Oslo debuterte med novellesamlingen ”Åpenbart ingen nabo” i 2007 på Damm forlag, til strålende kritikker. I 2013 kom romanen I fjor var en lang natt. Han er aktuell med ny novellesamling høsten 2017.

Endre Ruset (f.1981) fra Molde debuterte med diktsamlingen ”Ribbeinas Vingespenn” på Gyldendal i 2001. Han har siden utgitt tre diktsamlinger. Ruset har vært kunstnerisk leder ved Norsk Litteraturfestival og er fast bokanmelder i Dagbladet.

Læreplanmål

Norsk

Norsk - kompetansemål etter VG1- studieforberedende utdanningsprogram og VG2-yrkesfaglige utdanningsprogram 

Muntlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk

Skriftlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål
  • skrive kreative tekster på hovedmål og sidemål med bruk av ulike språklige virkemidler

Språk, litteratur og kultur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • gjøre rede for et bredt register av språklige virkemidler og forklare hvilken funksjon de har

Norsk - kompetansemål etter VG2- studieforberedende utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk

Skriftlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål

Språk, litteratur og kultur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • gjøre rede for et bredt register av språklige virkemidler og forklare hvilken funksjon de har

Norsk - kompetansemål etter VG3- studieforberedende utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • lytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdet

Skriftlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon

Språk, litteratur og kultur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • gjøre rede for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter og reflektere over forhold som kan påvirke utviklingen av talemål

Norsk - kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse-YF

Muntlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • lytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdet

Skriftlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
  • lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid
  • bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon

Språk, litteratur og kultur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • analysere, tolke og sammenligne et utvalg sentrale norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Den kulturelle skolesekken Telemark

Om kunstner / utøver / gruppe

Joakim Kjørsvik (f. 1978) fra Ålesund er forfatter, utdannet ved Skrivekunstakademiet i Hordaland og ved tekstforfatterlinja på Westerdals. Han debuterte med novellesamlingen «Åpenbart ingen nabo» på Cappelen Damm i 2007 og ga ut romanen «I fjor var en lang natt» på Kolon i 2013. Han har vært delaktig i skrivekurset ”Forteller møter forfatter” i Fredrikstad. Han har i en årrekke arbeidet i bokhandel, som forfatter og litteraturformidler. Har holdt skrivekurs i regi av DKS i tre forskjellige fylker i 2012-2014.

Endre Ruset (f. 1981) fra Molde er forfatter, utdannet ved Skrivekunstakademiet i Hordaland. Han debuterte med diktsamlingen «Ribbeinas Vingespenn» på Gyldendal Norsk Forlag og har siden gitt ut tre bøker, senest "Elsket og savnet" på Kolon i 2014.. For sin andre diktsamling mottok han Bjørnson-stipendet. Han har vært programansvarlig for Norsk Litteraturfestival på Lillehammer, og har undervist i kreativ skriving og holdt skrivekurs for det videregående trinnet i regi av DKS i fire forskjellige fylker i 2010-2014.


Medvirkende

Multimedia og vedlegg

Bilder

Endre Ruset
Foto: Tove Sivertsen
Joakim Kjørsvik
Foto: Tove Sivertsen
Litteratur
Trinn: 8 - 10
Norsk
Praktisk informasjon
Kontaktperson utøver
Programlengde
Ca 2 timer
Maks publikumsantall
35
Arena / rom
Klasserom
Oppriggingstid
15 min.
Nedriggingstid
15 min.
Rom/areal, bredde, lengde, takhøyde, veggareal
Tavle og at elevene har papir og penn
Arrangører
Arrangert av:
Den kulturelle skolesekken Telemark
Medvirkende
  • Joakim Kjørsvik (Forfatter)
  • Endre Ruset (Forfatter)